bild 003

Direkt när jag läste om boken blev jag exalterad, det var något med den som lät så lovande att jag knappt kunde vänta tills jag fick läsa den. Jag blev inte besviken på själva boken, utan på alla dåliga beslut som personerna i den skulle visa sig göra i senare delen av historien. Detta krossade lite att mitt gillande av boken.

När Elspeth dör lämnar hon allt till sina två systerdöttrar, tvillingarna Julia och Valentina som ä döttrar till Elspeths egna tvillingsyster Edie, och Edie tar verkligen inte beskedet med ro. Så ett år efter beskedet flyttar tvillingarna in i sin mosters lägenhet i England men lite vet dem att dem inte är ensamma, Elspeth finns nämligen också där fast hon lever inte. Man kan tycka att introducera ett spöke till en så verklighets trogen berättelse som den här är lite konstigt, men man ska ha i minnet att boken är skriven av Audrey Niffenegger, författaren till ‘En tidsresenärs hustru ‘ som helt igenom är lite konstig och skum.
Jag är inte jätte förtjust i Julia men desto mer gillar jag Valentina och Elspeth är inte så tokig hon heller, till en början i alla fall.

Det är två saker som jag inte är så förtjust i med boken (det finns fler men dem kan jag inte berätta utan att avslöja allt) är att den har med ett par personers liv som jag hellre hade sett bara varit biroller som t.ex. Martin. Den andra saken är att det tar ett långt tag innan jag blev helt hundra på hur gammal Elspeth verkligen var vilket gjorde mig både lite förvirrad och fick visa händelser att verkar konstiga (mer än resten av historien då).

Bokus (engelska) | Adlibris

