bild 001
Som av en slump upptäckte jag boken De vassa tändernas skog som verkligen gillade och nu har jag läst fortsättningen, eller är den mer som en uppföljare?, De dödas strand.
Handlingen utspelar sig runt den strand med fyren som huvudpersonen från fösta boken, Mary, och på grund av detta trodde jag att boken skulle fortsätta där den förra slutade, men jag hade fel.

Boken följer istället Marys dotter Gabry som tillsammans med sin mamma bor i fyren vid staden Vista. Hotet från zombierna finns fortfarande , man tycker att något borde gjorts mot dem för flera år sedan, men trots detta är det några ungdomar som tycker det vore kul att smitta utanför stängslet till en övergiven nöjespark som finns där bakom. Idiotiskt kan man tycka och det visar sig vara så då zombierna självklart väntar där på dumma barn som tvunget ska visa sig coola. Anledningen till att Gabry följer med är att hon har en stor förälskelse på sin bästis Cira, som är världens sämsta förebild, storebror Catcher och hon vill imponera på honom. Efter attacken kommer Gabry undan medans resten antigen är smittade eller till fånga tagna av militären och väntar på sitt straff. Trots att Cira bara har sig själv att skylla på att det blev som det blev vänder hon skulden till Gabry och tvingar henne att ge sig ut bland de smittade för att hitta Catcher.

Jag skulle inte vilja ha Cira som bästa vän för hon verkar vara en sådan som inte kan se sina egna fel och sedan blir en bördan då dem måste släppa med henne trots att hon helt enkelt inte mår bra och skulle ha det bättre kvar där hon var från början. Catcher å andra sidan kan jag förstå att Gabry gillar, jag kan inte hjälpa att gilla honom också. Han må inte vara den mest passande pojkvännen men kan i alla fall se sina egna fel och är allt annat än en belastning. Gabry är helt okej även om henne skuldkänslor är lite i värst laget och visar upp några mindre smickrande personligheter. Men hon är modig och vet vad hon vill så trots att hon kan vara lite jobbig ibland står jag ut med henne.

Jag är lite fundersam till den tredje och sista boken då den ska utspela sig i den mörka staden (aka New York) men det är inte fortsättning på denna bok utan den ska tydligen vara vad som hände innan denna men efter De vassa tändernas skog. Jag får bara läsa den och se vad som händer för just nu har jag ingen aning vad jag ska förvänta mig från den…

Bokus | Adlibris

