bild 004

Efter min reaktion av Sanningen om Alice trodde jag aldrig att jag skulle plocka upp och läsa en annan Rebecca James bok. Men så kunde jag bara inte motstå att läsa Skuggan av Anna då även om upplägget är ungefär som med Sanningen om Alice, en ung oskyldig flicka som bär på skuld, en snygg kille som blir kär i henne och en psykopatisk galning. Men det är något med boken, något som får mig att gilla den och inte se den som en upprepning utan som sin egen.

När det kommer till personerna i boken kunde jag redan från början se igenom henne (galningen), eller jag inte listade inte riktigt ut att det var hon utan det var mera önsketänkande då jag verkligen inte gillade henne och detta fallet visade jag min ha rätt.
Anna är en person som utmålas som galen och konstig, men trots att hon har förlorat båda sina föräldrar, och något ännu värre, men hon vid sina sinnens fulla bruk. Något som då och då inte riktigt övertygar Tim Ellison, den manliga huvudpersonen som har flyttat in i hennes hus då han behövde ett billigt rum, när det börjar hända ett par riktigt skumma och skrämmande grejer i huset som hundratals spindlar i sängen. Ibland känns historien lite som om den försöker vara en spökhistoria men tack och lov är det bara tillfälligheter, annars skulle jag inte ha gillat boken lika mycket då skräck är en genre jag undviker till alla pris. En tredje person som jag känner för att nämna är Lilla, Tims före detta rumskamrat och ex-flickvän, som en 100% elak bitch med en så hemsk personlighet som gör att man inte kan känna någon sympati för henne även efter man har fått veta bakgrunden som till stor del har format henne till den hon har blivit.

Bokus | Adlibris

