gig

Aurélie har haft en riktigt dålig dag, hennes älskade far har nyss dött och nu har hennes pojkvän dumpat henne, vilket inte gör det konstigt att en polis i närheten tror att hon försöker begå självmord när hon står på toppen på en av Paris broar. Efter ett väldigt jobbigt konfrontation slinker Aurélie in i en bokhandel för att gömma sig, i denna lilla bokhandeln hittar hon en bok vars kvinnliga huvudperson verkar vara henne själv. Visst har inte vi alla någon gång känt igen oss i en karaktär i en bok men för Aurélie är flickan i boken verkligen henne, den utspelar sig trots allt på hennes familjs restaurang så tydligare än så kan det knappast bli. Detta leder till att Aurélie blir smått besatt av att träffa den mystiska författaren till boken.

Äntligen en romantisk och komisk feel good bok som inte känns varken påklistrad eller överdriven utan bara väldigt härlig. Självklart kan man från börjarn redan lista ut vem Robert Miller är och vad som kommer att hända men trots att boken följer alla punkter i ’Hur man ska skriva en romantisk komedi’ är det något med boken som gör att de komiska förväxlingarna som sker blir faktiskt roliga och de romantiska bitarna känns romantiska, som när Adam personen som sköter allt med Robert Miller på olika sätt försöker få Aurélie att sluta tänka på den mystiska författaren och istället ge honom sin fulla uppmärksamhet och på så sätt inse vilken underbar kille han är. För trots att hans försök är hur genomskinliga som helst märker inte Aurélie det, så är det at vara kär i en kille vars bild är på baksidan av en bok.
Författaren Nicolas Barreau har på ett bra sätt skrivit en historia som lyckas fånga alla elementen av berättelsen på bästa sätt och trots att den utspelar sig med Paris som bakgrund, som råkar vara en av de vanligaste bakgrunderna i en romantisk berättelse då Paris är kärleks stad, känns staden speciell och hemtrevlig i En engelsman i Paris.
Bokens titel är för övrigt titeln på Robert Millers mästerverk som Aurélie förälskar sig i vilket fick mig att gå ’ah’.

Bokus | Adlibris

Advertisements