Jag har aldrig varit så förtjust i serie tidningar och böcker, om man bortser från Bamse, Tintin och Lucky Luke. Därför blev jag lite förvånad över hur mycket jag faktiskt tycker om Posy Simmonds ‘Tamara Drewe’.

Jag känner en samhörighet med huvudpersonen Tamara och kan relatera till hennes tankar, känslor och drömmar även mina inte är densamma som hennes. På något sätt lyckas hon personifiera ett liv som flera unga kvinnor har fantiserat om, att blogga och dejta en het rockstjärna. Men det är inte detta som fångar mitt intresse utan personen som Tamara vill vara, och att blogg och dejta en cool kille kan hjälpa henne att nå hennes drömmar, att få skriva.
Hon är inte perfekt, som hennes näsa som hon gjorde en storlek mindre vilket även detta kan unga relatera till då många någon gång har tänkt att det finns en eller flera saker hos dem som dem skulle vilja ändra för att känna sig bättre.

Tamara Drewe är inte en typisk serieberättelse vilket jag finner som en fördel för annars hade jag nog aldrig läst den.
Tillsammans med en mänsklig huvudperson och ett stort hjärta har Posy Simmonds skapat en historia som går att läsa flera gånger om och ända kan man uppskatta den precis lika mycket som första gången.

X Caroline

Bokus | Adlibris

