bild

Jag är en person som är precis lika intresserad av vad som föregår uppe hos herrskapet som nere hos tjänstefolket även om det blir en hel del mer av det första då många böcker och serier har en tendens att favorisera herrskapet och bara låta tjänstefolket vara med som de mörkklädda scenarbetarna på en teaterpjäs, man vet att dem finns där men dem ska inte märkas utan ska bara få allt att flytta på bästa sätt.

Huset Longbourn handlar om människorna som jobbar i bakgrunden, tjänstefolket. Ni kanske tycker att namnet Logbourn låter bekant är det för att det är huset där familjen Bennett från Jane Austens Stolthet och Fördom bor. Handlingen i Huset Longbourn går parallellt med handlingen i den klassiska boken men från tjänstefolket perspektiv. Till stor del berättas historien av Sarah, en av de två unga husjungfrurna.
Jag gillar Sarah, hon är en person med både hjärta och hjärna samt ett sunt förnuft vilket gör henne lätt att ta till sig och jag gillar att författaren Jo Baker har satt henne som huvudpersonen då jag misstänker att ingen av de andra karaktärerna av tjänstefolket skulle kunna bära historien på samma sätt som Sarah.
För min del kunde Baker ha skippat delen med betjänten James bakgrunds historia då den inte intresserar mig ett dugg. Platsen skulle istället ha kunnats ge till t.ex. Polly, den andra husjungfrun, men nej det är den jobbiga betjänten som får ta lite plats istället.
James’ bit och så slutet är de två enda dåliga synpunkterna jag kan i nuläget säga om boken, annars var den en väldigt bra läsning.

Bokus | Adlibris

