Tags

plp 002Mina känslor för Richelle Mead är lite blandade, då jag gillade Fruset Blod (andra boken i Vampire Academy serien) men inte hennes böcker i Succubus serien. Bloodslines är första boken i en serie som utspelar sig i samma värld som Vampire Academy böckerna och flera personer från dem böcker nämns i boken. Men den tydligaste kopplingen till Vampire Academy är att en av huvudpersonerna är Jill som är Lissas lillasyster.

Som lillasyster till Moroi drottningen Lissa är Jill Drogomirs liv i fara, ännu mera sedan hennes syster som nyss har stiftat en ny lag men som inte verkställs innan 3 månader. Om Jill dödas inom denna tid blir lagen ogiltig och de onda kan ta makten.
Sydneys blod är inte som andras, hon är ingen vampyr eller en Dhampir (halv människa-halv vampyr), utan en Alchemist. Hennes jobb är att skydda vampyr hemligheter och människors liv, men trots att hon är en bra alkemist har hennes rykte fått sig en törn sedan hon hjälpe Dhampir Rose Hathaway. Så Sydney är inte förstavalet till att skydda Jill, men då hon är den enda tillgänglig med tillräckligt mycket erfarenhet får hon ändå jobbet. För Sydney är uppdraget hennes chans att visa att hon förtjänar sin plats bland de bästa och att hon är lojal till alkemisterna.

Jill och Sydney göms undan på en skola och med alla händelser som dem råkar utför kan jag inte missa att Jill verkar ganska naiv och barnslig trots att hon försöker vara en vuxen. Mycket av boken fokuserar på Sydney och jag gillar henne, missförstå mig inte, men i början verkar hon väldigt fäst vid sin yngre syster Zoe, men sedan nämns hon knappt. Visst har Sydney mycket att tänka på men hon kan väl ändå ringa henne om hon nu betyder så mycket för henne, eller i alla fall skicka ett meddelande när hon snackar med bossarna.
Jag är glad att boken följer i samma stil som Fruset Blood än Succubus Blues, vilket inte är konstigt då dessa två serier hänger ihop medans Succubus inte har någon koppling till en annan serie.
Handlingen blir bättre och mer spännande desto längre in man kommer då en massa nya saker visar sig under varje sten som för handlingen framåt med ny kraft. Speciellt tatuerings grejen fick min hjärna att vakna till ordentligt och fokusera på allt som händer.

Efter att jag hade läst klart boken ville jag genast sätta tänderna, ni får ursäkta, i nästa bok, Golden Lily. Jag hoppas på mera Adrian (som först gjorde entré i Fruset Blod) och Sydney ögonblick, för dem har den speciella sortens kemi mellan sig som bara skriker efter att bli till något mer än bara vänskap.

Bokus | Adlibris

