Tags

plp 001If I Die är femte boken om Kaylee och än lyckas Rachel Vincent hålla serien intressant, en del tror jag beror på ny tillskottet Sabine som introducerades i förra boken då hon ger serien en ny energi och får oss att se nya sidor av Kaylee då man får se hur dem är tillsammans. Att säga att Kaylee och Sabine inte riktigt är vänner är en underdrift, dem ogillar verkligen varandra men måste nu jobba tillsammans, något motvilligt, för att stoppa deras nya mattelärare Mr. Beck, som är en Inccubus, från att döda en massa tjejer på skolan. Det är ett av få tillfällen som dessa två kan tänka sig att begrava stridsyxan, i alla fall lite grann, och tillsammans försöka stoppa läraren utan att han får reda på att dem inte är mänskliga.

Mr. Beck är den huvudsakliga handlingen i boken men som vanligt händer det en massa saker vid sidan om, och i If I Die är sidosakerna ganska betydande då Kaylee får veta att hennes lånade tid håller på att ta slut. Situationen blir inte bättre av att hennes lie man, mannen som tog hennes mamma för alla år sedan, är den som ska ta hand om henne och han gör allt för att störa henne. Så Kaylee har sitt dödsdatum och måste stoppa sin mattelärare, vad mer kan hända i boken? Ett slags kärlekstriangel, Kaylee och Nash gör slut efter att ha varit fram och tillbaka ett tag och samma natt kysser hon Tod, Nashs bror och lieman, vilket får alla att gå i taket. Vem skulle inte det, Tod är ju trots allt död.

Eftersom det finns sju delar i serien visste jag innan jag kom till slutet att något skulle hända som ändra Kaylees ’dom’ men det som skulle bli det som ändrade allt gjorde mig överraskad. Trots att jag visste hur det skulle gå, i stora drag, kunde jag ändå njuta av boken och än en gång ryckas med in i Kaylees värld.

Bokus | Adlibris

