Tags

gigFortsättningen på Ögat över månskäran, Upprorsänglar har mer av den andra världen än första boken och man slängs lite mera in i handlingen, vilket beror på att alla personer blev vi presenterade för i första boken och likaså omgivningarna vilket ger författaren mer plats för nya saker som att låta läsaren få upptäcka mera av den andra världen.

Julen nalkas på Spence’s akademi för flickor där Gemma Doyle och hennes vänner Ann Bradshaw och Felicity Worthington går vilket bara kan betyda en sak, jullov. Alla flickorna åker hem till sina familjer utan Ann som måste vara kvar på skolan. Detta ger Felicity den genialiska idén om att använda magin till att lura alla att Ann är av adlig och fin börd.
Att hålla uppe skenet är inte allt vänner måste göra under jullovet, de måste även fortsätta sin jakt på den onda Circe som vill försätta världarna i evigt mörker.

Boken utspelar sig i en värld där män tror sig veta bäst, däribland Gemmas pompösa broder Tom, och där kvinnorna av högre börd försöker vara bäst, även Gemmas klass snobb till farmor. Som en snobb till farmor oh en pompös bror inte räcker för Gemma håller hon på att förlora sin far till opium vilket är det värsta som kan hända.

En ny person presenteras, den nya konstlärarinnan Miss McCleethy som Gemma fattar misstankar mot då hon verkar väldigt misstänktsam. Hennes förtrogna är Miss Moore, den förra konstläraren, är mycket välvillig till att hjälpa henne och är mycket intresserad av den andra världen vilket borde ha satt igång någon varningsklocka hos Gemma, men det gör det inte för ibland kan hon vara så blind och så lätt led att det nästan är komiskt. Om min magiska värld skulle jag inte vilja att Gemma är den som ska rädda den, för man behöver bara kolla hennes handlingar för att se att hon inte är någon vidare lämpad för uppgiften.
Jag har blivit mer och mer motsträvig när det kommer till Gemma då hon visar upp några av de mindre smickrande personlighets dragen som hennes bror har och speciellt hennes besserwisser altitud som visar sig mer och mer går mig på nerverna. Men jag måste ge henne några poäng för att hon ser igenom Penelope tillskillnad från Felicity, men å andrasidan så är Pens Felicitys älskade och bästa vän och alla har en mer eller mindre blind fläck för sin speciella person.

För dem som undrar hur allt ska kunna bindas ihop kan jag berätta att det gör det på ett ganska bra sätt i sista boken, Längtans rike. Jag borde veta jag har redan läst böckerna en gång tidigare.

Bokus (engelska) | Adlibris (engelska)

