gig 002

Jag fortsätter mig väg genom Lesley Pearse böcker och har nu landat på boken Daisy. Trots att boken heter Daisy handlar större delen av den om Ellen och hennes lillasyster Josie.
Boken handlar mest om Ellen och hennes syster Josie än den gör om själva Daisy vilket jag tycker är lite konstigt men så är mycket i vår värld konstigt så man får leva med det.

Daisy har alltid vetat att hon är adopterad, hennes adoptivföräldrar har alltid soppat detta under mattan men trots att hon vet sanningen gör det inget lättare eller mindre jobbigt när henne adoptivmamma dör med bara Daisy vid sin sida. Detta faktum får henne lillasyster Lucy att gå i taket då hon aldrig har gillat sin adoptivsyster och ogillar att deras mamma ger Daisy så mycket uppmärksamhet när det är Lucy som är hennes riktiga dotter. Allt når sin spets på Lornas begravning då alla grannar och vänner berömmer Daisy för allt hon har gjort vilket gör Lucy än surare trots att hon inte har lyft ett finger för att hjälpa till. Lucys ilska går ut över Daisy i köket efter alla har gått hem och helst sonika attackerar henne. Efter incidenten bestämmer sig Daisy för att flytta ut ur huset och börja söka sin biologiska mamma och lära sig hennes historia.

Ungefär två tredjedelar av boken handlar om Daisys biologiska mamma Ellen och hennes lillasyster Josie och deras uppväxt vilket jag först trodde skulle leda upp till då Ellen blir gravid och sedan går historien tillbaka till Daisy. Men istället fortsatte historien om Ellen lite till för att sedermera tas över av Josie och hennes liv som supermodell på 1960-talet vilket i sig kan vara väldigt intressant men det var inte vad jag väntade mig eller ville ha av boken. Jag ville hellre läsa mer om Daisy, när hon gör sina eftersökningar och hur hon känner för all fakta hon får fram.
Istället får vi läsa om Ellen vars liv blir allt mer tråkigt desto äldre hon blir och naiva Josies liv som ung dumbom vars liv blir mer utflippat desto äldre hon blir.

Det finns en likhet mellan Ellen/Daisy och Josie/Lucy då Daisy & Ellen är dem vettiga, bättre storasystrarna och Josie & Lucy är de väldigt jobbiga lillasystrarna som har lite problem med sitt temperament och skulle kunna bli psykopater. Trots likheterna tycket jag bättre om Daisy än Ellen som kan vara ganska pompös, och Josie över Lucy då man får veta varför Josie blev som hon blev medans Lucy helt enkelt är en hemsk människa.

Bokus (engelska) | Adlibris (engelska)

