gig 001

Handlingen i Sophies historia är om två olika kvinnor i olika tider vars enda gemensamma nämnare är att båda två har i sin ägo ett portträtt av en ung kvinna. Kvinnan på porträttet är av Sophie, målad av sin make, och som ger problem för båda kvinnorna.

Första delen av boken handlar om Sophie och hennes liv i Frankrike 1916/17 och hur hon och hennes syster försöker hålla sig flytande trots att tyskarna har tagit över staden och alla svälter mer eller mindre. Den mest värdefulla ägodelen Sophie har är porträttet av henne själv, målad av hennes älskade make som vid denna tidpunkt är fångad av tyskarna. Detta porträtt fångar intresset hos den tyska befälhavaren i staden och som blir början på en närmast besatthet. Detta bådar inget gott alls för Sophie förutom att hon och hennes familj får tillräckligt med mat att äta.
Andra delen utspelar sig i nutid och följer unga änkan Liv vars vänner hela tiden försöker sätta upp henne till den enda dejten värre än den andra. Men efter en katastrofal dejt på en restaurang blir hon räddad av servitrisen, en gammal klasskamrat till henne. Detta enda ljus punkten i Livs miserabla liv är den vackra målningen som hennes make köpte på deras smekmånad. Men snart för tavlan med sig trubbel som Liv inte vill ha. Trubbel som leder till rättegång…

Jag tyckte bäst om första delen som följer Sophies liv i Frankrike, andra delen som mest fokuserar på Liv kunde jag inte bry mig mindre om. Liv är ingen person som fångar mig och hela handlingen som centrerar runt rättegången är tråkig och ointressant, Livs historia tillför inget positivt till boken och förstör mest en bok hade kunnat vara så mycket bättre utan henne.
När jag började läsa boken tänkte jag att boken verkar ju riktigt bra och jag vände sidorna stup i ett då jag var sätt spänd att få läsa nästa sida. Men så fort jag kom till Livs del blev det med ens jobbigare att läsa och behålla fokus på boken, då jag helst av allt bara ville lägga ifrån mig boken då den inte alls föll i mitt tycke.

Bokus | Adlibris

