gig 001

Man kan lugnt säga att efter att María Dueñas debut roman Tiden där emellan som direkt gick in på min topplista hade jag minst sagt höga förväntningar på att även I minnets arkiv skulle ligga på samma nivå. Självklart vet jag att väldigt sällan lyckas en författare göra om samma bravur två gånger men desto mindre ovanligare är det att dem i alla fall lyckas skriva en bok med en handling som ändå på något sätt sätter boken över de övriga. Men I minnets arkiv känns lite som ett magplask för mig då ingen historia eller person griper tag i mig på samma sätt som Sira gjorde.

Det finns tre huvudpersoner, eller hur jag nu ska betitla dem, Blanca Perea, Andrés Fontana och Daniel Carter. Blanca är den person som på baksidan pekas ut som huvudpersonen, en kvinna som flyttar från Madrid för att ta jobb på ett litet universitet i Kalifornen för att spendera sina dagar med att gå igenom universitets gamla professor Andrés Fontana. Egentligen är Blanca över kvalificerad för jobbet men då hon får reda på att hennes ex-make väntar ett barn med sin nya flickvän vill hon bara komma så långt bort från allt som det går och då är Kalifornien ett bra alternativ.
När Blanca går igenom Andrés kvar lämnade saker får vi som läsare veta hela hans bakgrund och det är faktiskt dessa bitar som berättar om hans tidigare liv som är det enda i boken som på något sätt griper tag i mig och om man skulle gå bara på baksidan skulle man kunna tro att boken handlar en stor del om Andrés. Men där har man fel, för den person som får mest plats i boken är Daniel Carter, en man som jag inte skulle kunna bry mig mindre om. Han tar up pen stor del av handlingen men ändå nämns han inte på den lite missanvisande baksidan.

Jag hade kunnat leva med en hel del mer av Blanca då jag inte på något sätt stör mig på henne och jag hade gärna velat ha lite mer av Andrés Fontana men då Daniel Carter får ett sådant stort utrymme i boken och är en sådan person jag bara inte orkar mer dras mitt intryck och betyg av boken ner rejält.

Bokus | Adlibris

