Tags

gig 001Handlingen i Stjärnmärkt fångar mitt intresse mycket enklare än första boken och håller fast mig ända tills slutet då den få mig att vilja läsa den tredje och sista boken direkt, kruxet är att den inte är utgiven på svenska än… Något som förvånar mig är att människorna i Nya England inte står upp mot brödraskapet mer trots att dem blir väldigt illa behandlade. Bröderna är en bunt män som finner nöje i att tortera, skapa lagar som bara främjar dem själva och allmänt kvinnohat och varje gång jag läser något som dem gör börjar något i mig att koka, systerskapet är häxor och jag vet att det är viktigt att inte använda magi mer än nödvändigt men att krossa brödraskapet är nödvändigt enligt mig, se bara hur de beter sig mot sina medmänniskor. Det är helt oacceptabelt.

Klyftan mellan de tre Cahill systrarna som visade sig i första boken blir både bredare och djupare desto mer av tiden som går i Stjärnmärkt med Cate och hennes yngsta syster, läshuvudet Tess på ena sidan och mellansystern Maura på andra sidan, då hennes makt hungrighet, behov av uppmärksamhet och vilja att vara bättre än Cate. Maura framhäver hela tiden hur hårt hon studerar för att få alla sina förmågor perfekta medans Cate inte riktigt bryr sig lika mycket vilket gör att Maura hela tiden framhäver sig själv och att hon kanske är den utvalda häxan i profetian. Jag kan förstå varför Maura har blivit som hon har blivit men jag hade velat att hon hade en bättre förmåga att faktiskt kunna se vad som är det bästa för alla och inte bara för sig själv. Där Maura rusar fram i 100 km/h avvaktar Cate situationen och försöka tänka ut bästa sättet att handla vilket kan bli frustrerande för de övriga hos systrarna då det kan tas för att Cate egentligen inte bryr sig särskilt mycket om vad som kommer hända häxorna både innanför och utanför systerskapets portar. Om Maura och Cate hade kunnat jobba tillsammans hade dem kompletterat varandra på ett sätt som skulle främja deras sak och som skulle göra häxorna en mäktig fiende för brödraskapet. Tess spelar rollen som systern som försöker få sina systrar att se sin storhet om dem bara kan jobba tillsammans vilket är lättare sagt än gjort då Maura är väldigt lätt stött av sig.

Bokus | Adlibris

