gig 001

Fågelburen, ett familjedrama på 370 sidor som följer familjen Bird, därav namnet. Familjen Bird består av sex väldigt annorlunda individer, med en mamma som är beroende av att samla på sig saker vilket sedermera utvecklar till att Lorelei hade kunnat platsa i ett av de där tv programmen om extrema samlare. Megan är den äldsta av de fyra barnen och är raka motsatsen till sin mor när det kommer till hur hon hennes hem är, Beth är den yngre systern som inte vet vad hon vill göra och stannar kvar hos sin mamma för att hon har dåligt samvete och så slutligen har vi tvillingarna Rory & Rhys där Rory är normal och populär medans Rhys är den lilla konstiga killen. Trots deras skillnader har de lyckas leva under samma tak men då Rhys tar livet av sig på påsken, Loreleis favorit högtid glider familjen isär och inget blir sig någonsin likt igen.

Loreleis beroende hade fram till denna högtid bar varit en liten överdriven samlare men efter händelsen blir hon extrem. När Megan och hennes dotter Molly kommer till huset 2011 liknar det ett soptipp med prylar stapplade överallt, exakt överallt.

Boken berättas flera olika personers perspektiv och avhandlar flera olika år, detta gör att man får se personer både ur deras eget perspektiv och ur perspektivet vilket gör att man får personer som är lite mer mänskliga när detta tillsammans med deras olika personligheter gör att det ibland känns som om man läser om verkliga människors upplevelser. Dock får man aldrig läsa från  Loreleis perspektiv vilket jag finner lite tråkigt då jag känner att hon har en historia att berätta som jag gärna skulle vilja läsa för det lilla vi får från Lorelei själv är ett par email hon har skrivit till en kille.

Jag trodde inte innan jag läste boken att den skulle vara i min smak men då jag har en ganska bred smak när det kommer till allt från böcker till musik så läser varje bok som verkar intressant och så får jag se vad jag tycker om den efteråt, i Fågelburens fall så är bokens handling ganska komplett även om jag inte riktigt dras in i den på det sättet jag tror att Jewell hade velat.

Bokus | Adlibris

