gig 001

Änglar och Demoner, boken som utspelar sig för Da Vinci koden men som skrevs efter vilket gjort mig lite förvirrad då jag inte kom ihåg vilket som jag skulle läsa först.

I Da Vinci koden kastas man direkt in i handlingen medans i Änglar och Demoner tar det ett tag innan det blir lika spännande. Det är först när Robert Langdon och hans följeslagare Vittoria kommer till Vatikanen som historien tar fart och blir intressant. Biten innan när dem är på ett forskningscentrum i Schweiz är ganska tråkig men är en viktig del då den innehåller faktorerna som gör att Langdon och Vittoria reser till Vatikanen. När de två av dem befinner sig i Vatikanen dras dem in i en vansisning jakt där dem måste lösa ledtrådarna för att kunna hitta de försvunna kardinalerna som dör om dem inte hittas i tid, jakten blir också ett räddningsuppdrag vilket inte sänker pressen på Langdon.

Änglar och Demoner har en rak på sak handling vilket gör att man lätt hänger med till skillnad från Da Vinci koden där det ibland kunde bli lite väl invecklat då historien vred sig och snurrade in i sig själv och spretade ut på alla håll och kanter.

Inget och ingen är som dem verkar och vid slutet kan man inte längre lita på sina sinnen när det kommer till vem som är ond och vem som är god. Varje gång jag läste bitarna med Camerlengon så såg jag Ewan McGregor framför mig vilket har och göra med att han spelar rollen i filmen, en film som jag faktiskt har sett även om jag missade slutet vilket gjorde boken lite extra spännande då jag inte vet hur historien slutar förrän jag läser det i boken. Det är inget dåligt slut, men eftersom en person jag verkligen gillar visade sig vara någon helt annan och dör så är jag inte så super förtjust i slutet.

Det finns fler böcker om Langdon, vilka jag kommer att ta en titt på och se hur invecklade deras handlingar är.

Bokus | Adlibris

