Efter Gillian Flynns smått fantastiska bok Gone Girl ville jag läsa mer av henne och bestämnde mig för att börja med hennes debut roman, Vass egg. Jag hade inte så höga förhoppningar eftersom jag var säker på att ingen annan av hennes böcker skulle kunna matcha Gone Girl, jag fick rätt men trots detta hade jag ändå en förhoppning att boken ändå skulle på något sätt vara speciell. Men där Gone girl är annorlunda är Vass egg bara en bok mängden.

Boken handlar om journalisten Camille Preaker som beger tillbaka till den lilla byn där hon växte upp när ännu en ung flicka blir mördad och Camille måste skriva om det. Som att vara tillbaka inte bara vara tillbaka är hemsk måste hon bo hos sin egensinniga mamma och halvsystern Amma som döljer en förfärlig personlighet bakom sitt docksöta utseende. Alla i byn har någon teori vem som har gjort dåden men är någon av dem verkligen nära sanningen?

Boken har en handling som skulle platsa i vilken criminal drama som helst, men det är något med den som inte fångar mitt intresse trots att handlingen i sig är helt i min smak. Men de tär något med hur handlingen berättas som gör att jag  inte kan engagera mig i det som händer i boken.

X Caroline

Bokus | Adlibris

