Tags

gigJag läser inte böcker av svenska författare, i alla fall inte sedan jag växte ifrån hästböckerna, då jag aldrig har funnit dem passa min smak. Men så stötte jag på Charlotte Hassel och det var något med den som fick mig att ge den en chans.

Boken handlar om Charlotte Hassel som efter ett brev från sin moder reser tillbaka till Stockholm, en stad och land hon lämnade för flera år sedan efter en incident och har sedan dess bott i England. Med sin trogna tjänsteflicka Agnes nästlar sig Charlotte in i den värld hon lämnande och finner att inte bara har hennes familj förlorat Hasselgården utan att hennes älskade lillasyster Marianne måste gifta sig med den förskräcklige Moritz Segerholm. Men då tiden går blir Charlotte mer och mer misstänktsam för att till slut vara övertygad att någon har tvingat bort familjen Hassel från sin gård. Men att finna sanningen är inte det lättaste när man är en kvinna på 1770-talet och alla verkar ha en hand i kakburken.

Frida Skybäck skriver på ett sätt som får mig att glömma att boken är skriven av en svensk författare då den liknar de utländska författarnas skrivsätt vars böcker jag älskar. Detta är något väldigt besynnerligt då jag aldrig har stött på detta tidigare. Boken är spännande och med en huvudperson så välgjord som Charlotte kan man inte gå fel. Kärleks historien mellan Charlotte och Alex är en av byggstenarna men till skillnad från många historiska kärlekshistorier är deras välbalanserad vilket gör att man inte tröttnar på dem eller får kväljningar vilket lätt kan hända då historiska berättelse om ett älskande par som återförenas lätt blir för överdriven med all gullighet.

Jag kommer definitivt att kolla upp vad mer hon har skrivit och se om någon verkar intressant, någon till bok kommer jag att läsa då jag vill se om det bara är Charlotte Hassel eller om alla hennes böcker är lika underhållande och välskrivna.

Bokus | Adlibris

