Tags

plp 001Allison Sekemoto försöker hålla sig vid liv i en vampyrförort där hon gör allt för att hitta mat och sedan hålla sig undan för på natten blir människorna mat, för vampyrerna. Allison är överlycklig när hon finner en tunnel fylld till brädden av matkonserver. Dagen efter tar hon med sitt gäng ner i tunnlarna men då killarna är för giriga blir dem attackerade av de smittade och bara Allison kommer undan, men inte utan skador. Hon blir räddad av en vampyr, Haren, som ger henne alternativet att blir vampyr annars dör hon. Hon väljer att leva, och får svälja sin stolthet, och hon hopas att kunna leva ett normalt liv. Men det är inte lätt att få folk att tro att man lever när man är död, speciellt då man måste låtsas andas.

Jag har aldrig läst något av Julie Kagawa och är inte en av dem personerna som aktivt söker upp vampyrberättelse, faktiskt är jag inte så mycket för böcker som fokuserar på vampyrer alls, självklart med några undantag. Efter sin förvandling möter Allison en grupp väldigt religiösa människor som söker sitt Eden, en ö i en sjö någonstans, och där slippa undan smittan som gör människor zombieliknande. Men det är farligt, både att vara utanför murarna där de smittade finns och bland människor när enda sättet att hålla hungern i styr är att dricka människoblod. Som alltid finns det en eller flera personer som gör allt för att vara taskiga och/eller förstöra huvudpersonens liv. I gruppen finns det en ung kvinna som inte gillar att Zeke ger Allison så mycket uppmärksamhet, personligen är jag säker på att Zeke har fallit för vår unga vampyr. Allison har nu två saker att tänka på och för att göra det ännu svårare finns det ett gäng bikers som åker över hela USA på jakt efter ledaren för gruppen, är det för att de inte gillar hans åsikter? Nej, dem tror att han har botemedlet mot smittan så därför jagar dem honom över hela landet.

Boken känns annorlunda och jag är glad att jag tycker om hur Julie skriver då jag har första boken i en annan serie hon har skrivit, Järnkungen, och har ännu inte läst boken. Förhoppningsvis håller Järnkungen samma tempo och mitt intresse på samma sätt som De odödligas regler.

Bokus | Adlibris

