Tags

gg 001Orange is the new Black är den första nutida biografin som verkligen har fångat mitt intresse, vanligen föredrar jag historiska biografier men att få läsa Piper Kermans historia är väldigt intressant för att det är en intressant historia (jag vet att jag har använt ordet ’intressant’ väldigt mycket).

I början på 1990-talet börjar studenten Piper Kerman omedvetet att dejta en kvinna som smugglar droger och innan hon vet ordet får hon ett uppdrag, så hon åker till Belgien för att göra det hon har blivit ombed. Det är denna incident som kommer tillbaka för att spöka ett par år senare då två poliser dyker upp utanför hennes dörr och meddelar att hon har blivit åtalad för att smuggla droger och nu måste infinna sig i Chicago för att få sin dom. Domen blir till slut 15 månader i ett kvinnofängelse och vistelsen öppnar upp Pipers ögon för hur lite det rättssystemet bryr sig om dem som blir dömda.

Bilden Kerman målar upp om hela rättssystemet samt hur fängelset är administrerat är inte en trevlig bild men ingenting som jag inte hade förväntat mig från boken, den utspelar sig trots allt i ett fängelse.
En sak som jag dock inte hade förväntat mig var hur mycket hennes familj och speciellt hennes fästman stöttar henne och fortfarande bryr sig om henne även när hon sitter i fängelset, för hur ofta har man inte hört om att folk har vänt ryggen till dem som har blivit dömda, speciellt när det kommer till partners. Så därför var det en oväntat trevlig överraskning att hennes fästman verkligen gillar henne då han väntade på henne och skickade presenter och uppmuntrande brev.

Kerman berättelse är väldigt insiktsfull och berättad på ett rättframt sätt vilket inte många nutida biografier har då dem oftast försöker framhäva sina goda drag och racka ner på andra människor vilket är något jag verkligen inte kan stå ut med.

Boken ligger till grund för den väldigt populära Netflix serien vid samma namn vilket får mig att bli lite nyfiken på serien nu när jag har läst boken.

Bokus | Adlibris

