gg

En kvinnlig bounty hunter, en person om hittar person som har smitit från lagen och när dem för dem till domstolen får betalt i en lösensumma, det är detta Stephanie Plum är, här i sin sjätte bok (fast den första jag läser med henne). I Hot Six måste hon fånga en snubbe som verkligen inte vill bli fångad, mer än vanligt alltså ingen vill ju bli fångad. Han är hal som en ål och alla Stephanie försök har hittills slutat fångstlös men Stephanie är inte flickan som ge sig och hon tänker inte vila tills han är i domstolen och hon kan casha in belöningen. Samtidigt måste hon stå ut med två killar i svart bil som följer efter henne och kanske vill kidnappa henne, en vapentokig mormor som tvunget vill lära sig köra och har bestämt sig för att flytta hos Stephanie men som inte gör någon nytta alls när en galning bryter sig in och försöker död henne samt hennes oväntade nya hund, oväntad för att hon bara skulle hundvakta honom och sedan dumpad hans ägare honom hos Stephanie, så går det när man litar på en snygg kille med en hund.

Visst låter handlingen ganska rolig och charmig? Det är den men den är också ganska tråkig och utdragen. Jag blev lite besviken för jag hade sett fram emot en chick lit med en tjej som spöar upp personer men det fick jag tyvärr inte. Jag tror att precis som med Flirt så är serien om Stephanie Plum en sådan man helst ska ha läst första boken för att verkligen kunna komma in i det som händer då man inte får någon personbeskrivning eller presentation av personerna i boken förutom en liten om mormor Plum vilket bevisar att boken förevisar sig om att man reda ska känna till personerna, viket jag inte gör. Jag tror att om jag hade vetat mer om alla och Stephanies bakgrund så skulle jag nog kunnat ha uppfattat boken som underhållande men som det var nu var jag allt för upptagen på att hålla reda på vem som är vem än vad som faktiskt hände, det enda jag lyckades snappa upp var ett par bitar här och där och så helheten vilket inte är en bra förutsättning för att lugnt kunna njuta av en bok.

När jag läser om Stephanie Plum på wikipedia låter hon som en karaktär jag verkligen skulle kunna gilla och det gör mig lite ledsen att det blev som det blev nu när jag först får lära känna henne. Men precis som Stephanie är jag inte en som ger mig och jag ska läsa om personerna i Stephanies värld och sedan gå på bok nummer sju, Seven Up för jag är inte riktigt redo att ge upp henne än då jag känner att hon har något mer att erbjuda. Låt oss se om jag finner Seven Up lättare att ta till mig.

Bokus | Adlibris

