Twilight, bokserien som fick en hel värld av tonårstjejer att välja Team Jacob eller Team Edward och som hjälpte till med hela vampyrhysterin som var överallt. Själv drabbades jag inte av hela Twilight vågen. Flera personer som jag känner och vars åsikter jag respekterar gillar Twilight böckerna men avskyr filmerna, vilket inte är konstigt då filmerna suger men som jag vet brukar böckerna vara bättre gav jag nu första boken en chans även om jag läste den på engelska.

Alla vet nog handlingen, Bella Swan flyttar till en liten håla någonstans i norra USA för att bo med sin pappa som är stadens polischef. På sin nya skola ser hon honom för första gången, den väldigt bleka Edward Cullen. Något är inte som det ska med honom och hans syskon, alla är likbleka och har mörka skuggor under ögonen. Efter en camping utflykt med ett par vänner och ett möte med Jacob Black är Bella säker på att dem är vampyrer.

Jag kan förstå varför folks drar till Twilight och boken är inte hälften så dålig från filmen. Men jag gillar inte Bella, något som jag tror har något att göra med bilden av Kristen Steward som finns fast bränd på hjärnhinnan vilket inte gör att jag riktigt kan ge Bella en neutral bedömning. Edward är väl okej, även om han inte är med så mycket som jag först trodde att han skulle vara.
Det finns tre personer i boken jag gillar, Alice, Carlisle och Esme, även fastän hon inte är med så mycket.

Boken är helt okej, den fick mig att inte att älska den men jag hade inte boken heller så den enda skillnaden från tidigare är att jag nu har läst boken.

X Caroline

Bokus | Adlibris

