poi

Flirt må inte vara den första boken i serien om vampyrjägaren Anita Blake, utan den 18de installationen vilket förklarar att jag ibland känner lite vilse i det hela, men Flirt var den första boken i serien jag kunde få tag på så jag fick göra det bästa av situationen jag har satts i.

Anita Blake är en vampyrjägare och nekroman, vilket betyder att hon kan resa det döda som  zombies. Hennes unika talang gör att hon kan göra en bra inkomst genom att resa de döda till rika människor. När Anita först möter stenrika Tony Bennington som vill att hon ska återuppliva hans döda fru kan Anita inte hjälpa att känna med honom men trots detta kan hon inte anta jobbet. Lite visste hon då att Bennington är villig att göra allt för att återse sin döda fru. Anledningen till att Anita tackade nej är för att hon inte kan utföra miraklet som Bennington förväntar sig, hon kan bara resa hennes kropp och själv från jorden, men hans fru kommer fortfarande att vara stendöd.

Anita verkar ha en intim relation med ungefär alla manliga varelser på kontoret, alla möjliga sorters Were-varelser. Men konstigt nog verkar ingen ta illa vid att dela Anita med dem andra, man tycker att eftersom dem har mycket djur DNA i sig skulle dem alla vara väldig revir inställda. Men tydligen inte. Detta skulle aldrig ha fungerat ute i det vilda, jag vill bara påpeka detta faktum.

Boken har sina ljusa stunder, men också väldiga dalar och ibland kan allt kännas väldigt överdrivet. Detta trots att det är en övernaturlig bok, det blir bara för mycket av allt ibland. Dessutom är Anita inte en huvudperson som jag känner så mycket för, och inte heller någon av de andra personerna i boken blir jag berörd av. Det är inte bra för en bok då det är personerna, sättet boken är skriven på och handlingen samt dess uppbyggnad som tillsammans utgör boken. Om alla dessa faktorer fungerar bra tillsammans så tycker man att boken är fantastisk, och något sviken vilket är väldigt vanligt är boken oftast ändå väldigt spännande och läsbar. Men inte om personerna in fungerar med läsaren då dem är pelarna som bär upp huset, utan dem kommer det att rasa på sina ställen, och Flirt är ett hus utan pelare.

Bokus | Adlibris

