Många av dagens TV-serier är precis som många filmer baserade på böcker, Game of Thrones, Pretty Little Liars och Orange is the new Black bara för att nämna några. Själv har följt en annan TV-serie som är baserad på en bok, Dexter (den med snubben in den tecknade pojken i ett labratorium) och efter series bedrövliga final jag beslutade mig för att stifta bekantskap med literaturens Dexter Morgan.

Självklart började jag med första boken i serien om Dexter, Dexters dunkla drömmar, och det är lite förvånande hur mycket som är likt från serien. Alla karaktärerna är där och majoriteten har liknande personlighet och hela bokens handling känns som ett avsnitt av serien. Detta var inte direkt något jag hade väntat mig, för när jag läste På måndag död av Cathy Reisch som serien Bones är baserad på så var skillnanderna väldigt tydliga, mne inte när det kommer till Dexter tydligen.

För er som inte är bekanta med Dexter Morgan så jobbar han dagtid som blodanalytiker för Miamis polis department och på nätterna är han en full skallig mördare. Men Dexter är inte som alla andra mördare, han väljer ut sina offer på ett väldigt detaljerat sätt och offerna är alltid folk som förkännar det. Som t.ex. en barna seriemördare som av någon anledning lyckats klara sig undan lagens långa arm, dessa person tar Dexter hand om. Så han är både en bra kille och en dålig, det är ganska komplicerat det hela faktiskt.

Med det ska jag nu lämna er med ett litet råd, se INTE finalen på säsong 8 av Dexter för det är 97% chans att ni blir besvikna.

X Caroline

