Tags

poi 001Trots att Lena Duchannes är den det handlar om i Beautiful Creatures, ni vet hennes val mellan ljuset och mörkret, så är hon väldigt lite med i Svåra val, Magiska hemligheter trots att hela historien är centrerad till henne. Hela boken är eller mindre en jakt på Lena som har blivit ”kidnappad” efter det som hände med Macon Ravenswood. Boken berättas precis som föregångaren ur Ethans perspektiv. Det är ovanligt.

Lena har blivit deprimerad, så deprimerad att hon gör Ethan deprimerad. Men vad hade man förväntat sig av två personer som på telepatiskt sammankopplade. Ethan är ännu mer deprimerad då Lena undviker honom och han sitter fast med sin konstiga familj. Att Ethan är så nere är också en produkt av att hans flickvän verkar ha övergått till den mörka sidan efter hennes älskade morbror Macons död, därför måste Ethan nu göra allt i sin makt för att stoppa Lena från att göra något som kan äventyra inte bara henne men hela hennes familjs öden.

Är det bara jag som stör mig på Liv? Det är lite som om dem tänkte att dem behövde ersätta Lena med en annan tjej på L som fångar Ethans intresse. Man förstår att Lena är ganska lång gången om även Ridley, som är en av de onda i första boken, kommer till Ethan och ber honom hitta Lena och stoppa henne. Detta får mig att gilla Ridley mer och Lena mindre. Visste ni att Lena och Ridley har ungefär lika mycket tid i boken, och det är en liten del nära slutet.

Alvarligt talat så bryr jag mig inte riktigt om vad som skedde i boken, den drog inte in mig på samma sätt som första Beautiful Creatures boken. Vilket är lite synd, för jag hade gärna läst fler böcker som den. Boken är helt okej, men ingen höjdare och ingen bok som jag kommer läsa igen. Nu är det upp till bevis om den tredje boken i serien mest liknar första boken eller andra boken. Spännande (förhoppningsvis).

Bokus | Adlibris

