poi

Ja, jag vet att jag är lite, väldigt, sen till den här festen, men nu har jag kommit dit är jag glad att jag bestämde mig för att gå.

Boken följer Harvard professorn Robert Langdon som spenderar helgen i Paris. Ett tag efter att han har lagt sig bankar det på dörren, det är löjtnad Jérôme Collet från den franska motsvarigheten till FBI och är skickad att hämta Langdon till hans boss, Bezu Fache. Kuriatorn Jacques Saunière hittas död inne i ett låst galleri på Louvren. Langdon som först har antagit att han är där för att hjälpa till, trots att han är en professor, men han blir snart varse om att Fache har bestämt sig för att Langdon är den som utfört dådet. Den som berättar sanningen är kryptografen Sophie Neveu, som är Saunière barnbarn. Besöket blir början på en katt och råttan lek mellan Langdon och Neveu och den franska poliskåren led av Fache. Samtidigt som dem måste hålla sig undan lagen måste dem lösa mysteriet Saunière lämnade efter sig. Men det är ett mysterier som flera personer kommer göra allt för att hålla hemligt.

Boken är nästan 600 sidor total spänning och fängslande berättande. Da Vinci koden behöll min fulla uppmärksamhet från första sidan till sista. Hela tiden när jag inte läste boken tänkte jag på att jag ville läsa fortsättningen för varje gång det verkar som om allt kommer att lösas dyker något annat upp som för hela boken på ett nytt håll, och det känns inte märkligt alls bara logiskt.

Kom till en början inte ihåg vilken av Da Vinci koden och Änglar och Demoner som kom först, så jag lånade båda två. Efter en snabb googling visade det sig att jag hade tänkt rätt, Da Vinci koden skrevs först men Änglar och Demoner utspelar sig före Da Vinci koden. Jag har för övrigt sätt filmen, Änglar och Demoner inte Da Vinci koden.

En sak jag har lärt mig från boken är att aldrig under några omständigheter lita på någon. De kommer bara svika dig, visa sig vara elaka supergenier, berätta alltid under lite press från polisen eller bara anklaga dig för ett brott du inte har begått. Det och bråka inte med den franska polisen om dem leds av en snubbe som tänker använda alla medel för att sätta dit en oskyldig man istället för att bara erkänna sitt misstag.

Bokus | Adlibris

