Tags

poi 001Boken är inte alls så fånig som titeln anspelar, faktiskt är boken väldigt intelligent för att vara en ungdomsbok. Förutom detta är boken underhållande och intressant vilket kan ha något att göra med att jag känner igen mig i huvudpersonen Anna. Trots att jag inte är amerikan och aldrig ha varit i Paris men varför haka upp sig på dessa små detaljer. Perkins har skapat personer som är mänskliga, med mänskliga fel och skavanker vilket gör dem lättare att till sig och skapa ett band med dem.

Anna skickas till Paris för att spendera ett år på internatskolan SOAP (American school of Paris), trots att hon inte talar ett ord franska och har läst spanska i tre år, men självklart tar ingen hänsyn till detta minst av allt hennes smöriga novell författare till pappa, som övrigt är en total. Ingen i hennes familj verkar normal, och inte på ett bra sätt utan på ett väldigt frustrerande sätt.

Boken är väldigt charmig, tack vare Perkins sätt att skriva och alla personerna i historien det finns många karaktärer jag kan nämna från boken men jag måste ta med Ètiene St. Clair som är så bedårande på ett ”åh han är så supersnygg” sätt. St. Clare, som han kallas, blir hennes bästa vän, men Anna vill vara mer än hans bästa vän. Hon vill vara hans flickvän, men den rollen är redan upptagen av Ellie, den före detta eleven på SOAP som gick ut på våren samma år som Anna börjar på SOAP.

Boken fångar på ett bra hur det är att vara kär och hur jobbigt det kan vara att bli förälskad i någon, speciellt om det är någon som man är riktig nära och man inte vill förstöra något. Vare sig om det är relation med dem, relation dem har med någon eller bara förstöra en egen relation med någon annan. Anna and the French Kiss är den bästa ungdomsboken jag har läst på detta ämne så jag rekommenderar verkligen att ni kollar upp boken om detta är något som intresserar er.

Bokus | Adlibris

