poj 001

Dimmornas Lek är den en första boken jag läste av Kate Morton som gjorde att jag upptäckte en ny författare som jag gillade. Även om det är så att Dimmornas Lek inte är min favorit Morton bok så är det minst av allt dålig. Dem andra två böcker (jag har inte läst den fjärde än) är bara lite bättre.

Boken utspelar i två olika tidperioder, runt tidigt 1920-tal och 1999, och följer Grace Bradley. På 1920-talet var Grace tjänsteflicka på herresätet Riverton Manor hos familjen Hartford. Här lärde hon känna de två systrarna Hartford, Hannah och Emmeline. Det är även på Riverton Manor som den firade poeten Robbie Hunter skjuter sig själv 1924. Det är denna historia som får en ung regissör att söka upp Grace 1999. Regissören Sylvia håller på med en film som utspelar sig på Riverton Manor 1924 och hon vill att filmen ska bli perfekt, vem skulle inte vilja det. Efter mycket om och men går Grace med på att berätta om sina minnen för Sylvia, men det finns visa minnen som Grace gärna hade velat glömma för gott.

Grace är boken nav, dess hjärta, och hon bär hela boken på sina axlar med bravur som bara en person som är väldigt speciell kan.
Boken har den sortens spänning som får en att vilja på reda på mera, att få reda på vad det faktiskt var som hände vid sjön den sommarkvällen 1924. Även då boken utspelar sig både 1920-talet och 1999 så ligger hela bokens fokus på Grace minnen från Riverton. Från det att hon först kom dit som ung tonåring till att hon lämnar sin tjänst för att följa med Hannah till London. Dimmornas lek berättar en historia om en person som är så lojal mot dem människor hon höll av för så länge sedan att hon ändå in i sin död vägrar avslöja något som kan sätta dessa i ett dålig ljus. Trots att personerna i fråga har varit döda i över 50 år. Samtidigt är det också en bok som berättar lite om livet som tjänsteflicka i ett alla de stora fina Engelska huset i början av 1900-talet.

På framsidan står det att boken har lite vibbar av serier som En förlorad värld och Herrskap och tjänstefolk. Personligen har jag inte sett någon av de nämnda serierna men för mig har boken lite Downton Abbey vibbar. Men jag tror att boken nog har lite vibbar från allt som utspelar sig på engelska herresäten vid denna tidpunkt.
En bok av en författare som fick mig att sluka hennes övriga böcker (utan den senaste som jag inte har haft tid att läsa än) och som gav mig en ny favoritförfattare.

Bokus | Adlibris

