poj

Det var tack en  filmrecension för Djävulen bär Prada som jag skrev som gjorde att jag bestämmde mig för att starta en bok recensions blogg. Därför känns det nu naturligt att turen har kommit för mig att recensera Djävulen bär Prada, boken då.

Djävulen bär Prada är skriven av Lauren Weisberger och berättar historien om Andy Sachs som får jobbet som assistent till Runways chefredaktör Miranda Priestley. Trots att det Andy egentligen vill är att skriva avslöjande reportage och inte på något sätt gjord för jobbet på Runway, Ett jobb som miljoner flickor skulle gå över lik för att få, då hon inte har någon modesmak överhuvudtaget. Men Andy vet att om hon bara orkar med ett år på tidningen kan hon få en rekommendation som göra hennes dröm att jobba på New Yorker sann. Men livet som assistent är inte alls så lätt som Andy trodde och hon börjar, om än omedvetet, bli som sina medarbetare.

Min favoritkaraktär från filmen, Emily, är även med i boken, en hel del. Döm mig nu inte för att hon är min favorit, ni känner ju mig. Jag har en konstig grej när det kommer till att välja favorit i en bok, eller tv-serie…
En sak som jag störde mig på i filmen finns inte med i boken, yey. Istället är det en liknade, men ändå olik händelse förlopp i Paris som jag finner passar både historien och mig bättre. Parishändelsen i boken gör det solklart varför Andy får sparken från Runway, i filmen är det lite mer blurrigt.

Boken tar med oss in i modevärlden. För även om Runway är en fiktiv skapelse får man ändå en inblick hur livet är på en stor modetidning. Alla har väl någonsin hört rådet att man ska skriva om det man vet, och i författaren Lauren Weisbergers fall tror jag att detta stämmer. Weisberger har nämligen under några år jobbar som assistent för Vogues chefredaktör Anna Wintour, så det är nog inte omöjligt att historien om Andy är baserade på hennes egna erfarenheter. Speciellt då Miranda Priestley enligt många påminner om Anna Wintour.

Jag finner boken precis lika underhållande som filmen konstigt nog, eller så är det inte konstigt alls då detta tyder på att båda två är välgjorda. Åtminstonde om man bortser från Paris historien men bortsätt från det och den onödiga längden på filmen, är boken och filmen jämlika.
Jag har läst ytterligare två böcker av Lauren Weisberger, en som jag gillade och en som jag ogillade. Men ingen av dem kommer i närheten av Djävulen bär Prada. Vars fortsättningen heter Revenge wears Prada och kom ut förra året.

Bokus (engelska) | Adlibris (engelska)

