poj 001

Säkert att detta faktiskt är en Lesley Pearse bok? Jag får inte de rätta vibbarna från boken och allt med den känns väldigt icke Pearse.

Boken börjar bra med att Eva mamma, Flora, tar livet av sig i badkaret och Eva är den som hittar henne. Detta är den enda saken som känns bekant när det kommer till Pearse böcker. Men genom hela historien pyr det bara, det tar aldrig fyr. Ibland finns det en liten gnista men det blir aldrig något riktigt av det hela. Redan från början pekas Evas pappa (som efter Flora död berättar att han inte alls är hennes pappa och vill inte veta av henne) Andrew Patterson som gärningsmannen, först den som drev Flora till självmord och sedan för en rad andra händelser. Efter Andrews avslöjande och ett minde utbrott från hans sida bestämmer sig Eva för att flytta till London och sin mammas ateljé som hon har fått ärva, detta är anledningen till utbrottet. Men det som börjar ganska idylliskt nere i London med ett par goda vänner råkar hon ut för Myles, en rik och arrogant ung man som vägrar ta ett nej och som attackerar Eva. Även om Eva efter detta har fyllt i en anmälan hos polisen bestämmer hon sig för att resa till Skottland, dels för att komma bort och dels för att följa sin mammas fotspår. Hela boken är uppbyggd på att Eva försöker hitta sin biologiska pappa, men efter hennes vistelse i Carlisle handlar boken om något helt annat, är Flora verkligen hennes mamma? Vilken vändning. När hon sedermera återvänder till London är det tydligt att någon inte vill att hon ska hitta sanningen.

Jag hade aldrig trott att jag skulle kunna engagera mig så lite när det kommer till en Lesley Pearse bok och deras karaktärer. Flera personer rullar förbi, visa viktigare än andra men ingen fastnar riktigt då jag finner dem väldigt ointressanta. Dem få som jag finner något intresse i är knappt med som Eva bror Ben. Han hade jag gärna sett fått mer plats i handlingen.

För mig är boken en besvikelse och jag hoppas att nästa bok är bättre, för jag vill verkligen inte att detta ska vara det nya sättet Pearse skriver på. För fram tills nu har jag vetat att även om jag inte må vara förtjust i handlingen så är en Pearse bok en synonym med kvalité och en handling som garanterat är väldigt engagerande.

Bokus | Adlibris

