image (4)
J
ag får nyss om visa böcker genom andra medier, det kan vara allt ifrån bloggar på tumblr till tv-serier (och filmer baserade på böcker) till youtubers. Jag träffade på Rubinen i dimman för flera år sedan när jag skulle hitta var ett klipp i en video kom från och fick i samma veva reda på serien att serien var baserad på en bok serie. Den lät intressant, men just då hade jag annat att tänka på och jag glömde bort den. Men nu har jag äntligen kommit ihåg den och sedermera läst den.

När sexton år gamla Sally Lockhart börjar undersöka de mystiska omständigheterna kring skeppsbrottet där hennes älskade far omkom börjar hennes resa in i värld som är farligare än något hon någonsin hade kunnat tänka sig. Hon utmanar krafter som inte drar sig för någonting för att uppnå sina mål. Men Sally har ett ess i rockärmen, hon är inte så försvarslös som hon ger sken av tack vare sin pappa som lärde henne hon skulle skydda sig själv.

En sak som fick mig att haja till lite när jag läste boken var insikten att Sally Lockhart är som en 1800-tals version av Kitty Drew och jag älskar Kitty böckerna så att få läsa en liknande bok med en liknande huvudperson, fast i en annan tid och miljö var väldigt intressant. Boken är inget mästerverk men jag gillar den även om den kunde ha varit lite mer som Kitty när det kommer till att fokusera på huvudpersonen då birollerna i Rubinen i dimman inte tillför särskilt mycket när de kommer i centrum.

Bokus (engelska) | Adlibris (engelska)

