poj 001

Läste om boken i min morgon tidning och kände att jag ville läsa den. Så jag gjorde det.
Boken gör mig bekant med en värld och ett land jag inte har haft någon koppling tills alls.

Det är en väldigt skakande bok som är baserad på författaren Sahar Delijanis eget liv. Precis som Sahar föds flickan Neda i det ökända kvinnofängelset Evin efter att hennes mamma Azar har blivit arresterad. Efter bara ett par månader skiljs dock Neda från sin mamma och blir omhänder tagen av sina morföräldrar. Historien om Neda som börjar och avslutar historien är den som engagerar mig mest. Visst blir jag berörd av de andra två historierna om flickan Sheida som av en slump får reda på att hennes far blev avrättad och att hennes mor har hållit detta hemligt för henne under alla år samt den om pojken Omid som bevittnar sina föräldrars bortförelse av den militära polisen som blir omhänder tagen av sin moster Leila och sina morföräldrar. Omids kusin är kusin till Neda och Sheidas mamma satt i fängelset tillsammans med Azar, så som ni förstår hänger alla tre historierna ihop med Neda som mittpunkten.

Boken har ännu i lämnat mig och precis som Kodnamn Verity är Jakarandaträdets barn en bok som påverkar mig på en djupare nivå och en historia som troligtvis inte kommer att lämna mig på en lång tid. Boken är lite som en hyllning till de människor som bär ärr efter tyranni och människans längtan efter frihet.

Historien är väldigt välskriven och man kan inte hjälpa att känna med boken, med dens personer och dens händelser som visar en värld som skiljer sig så mycket för den värld vi lever i här i väst. Boken ger en djupdykning in i denna brutala värld med sin berättelse om modiga själar som står för vad dem tror på och som är bereda på att betala priset, om det finns tillfällen som dem tvivlar på sitt val. Jag vet inte om boken kan räknas som biografisk då Barnmorskan i East End gör detta, men en snabb sökning till bibliotekets hemsida visar att boken till för Hce, skönlitteratur.

Mitt tips till er, läs boken.

X Caroline

Bokus | Adlibris

