Tags

pojUpplägget är inte nytt, det har använts många gånger under tidens gång, men när det utförs så snyggt i Legend så bryr man inte sig. Även då man redan från början kan gissa hur det kommer att sluta mellan June och Day då det är väldigt uppenbartfungerar boken då den är väldigt välskriven.

Day är Republikens mest efterlysta brottsling som inte klarade Republikens prov. Han gör allt för sin familj, däribland bryta sig in i sjukhuset för att stjäla mediciner till sin sjuka bror när han blir upptäckt och måste fly. Vid samma händelse dödas 15 åriga Junes bror Metias och Day pekas ut som den skyldiga. June anses vara ett underbarn, den enda som har lyckats få 1500 poäng i Republikens test. Hon blir den som utses till att söka reda på Day och ställa honom inför rätta. Deras vägar korsas när June blir skadad i en skizfight och Day som har observerat allt tar med sig henne till en säker plats för att ta hand om henne. Men han vet inte att hon är Republikens agent. June återbetalar Days vänlighet med att lura honom in i en fälla som gör att han till slut blir fångad. Men snart börjar June tvivla på att Day faktiskt är den skyldiga till Metias död och snart börjar den hemska sanningen greppa tag om June.

Inget nytt där som sagt, men boken är fängslande. Till en börja tyckte jag att det var lite jobbigt med att Days delar var skrivna med en mindre text storklek medans Junes är skrivna i vanligt storlek och typsnitt men efter ett tag blir man så indragen i historien att man inte tänker på det längre. Eller man tänker på det men det blir inget störnings moment.

Precis som June undrade jag varför Republiken var så obegripligt benägna att peka ut Day som syndabock men desto allt mer boken gick djupare fick jag till slut mitt svar. Jag visste direkt att Day hade fått bra poäng på Republikens test men exakt hur mycket var en sak jag inte väntade mig. Det kan verka lite väl ambitiöst att ge Day den poängen men det fungerar av någon anledning. Det helt enkelt funkar att Day och June delar strålkastar ljuset då dem kompletterar varandra på ett fint sätt utan att det blir övertydligt, ni vet att både Day och June är speciella. De är två personer som står ut från sidorna och deras historia lämnar inte en när man har fällt ihop boken utan det tar ett tag och även nu ett par dagar senare kommer jag ihåg större delen av handlingen. Vissa böcker kommer jag bara ihåg vad som händer så länge man läser dem, ibland knappt det, men Legend gör inte till dem.

Kan jag få nästa bok nu, tack?

Bokus | Adlibris

