poj 002

Jag vet inte vad det var som fick mig att börja läsa boken men vad det än var så är jag glad att jag läste boken. Boken är en av dem böckerna som är skriva på ett sådant sätt att det känns realistiskt och att man faktiskt kan tro på det man läser. Historien må inte vara den mest fängslande som har fångats på papper men det är historia som man kommer ihåg.

Artighetsreglerna berättas i jag form från huvudpersonen Katey Kontent. År 1938 jobbar Katey som sekreterare på Manhattan. Det är något med Katey som får mina tankar att vandra till Det bästa av allt. Kan ha något med sekreterare på Manhattan att göra. Katey och hennes bästa vän Eve Ross, ett bombnedslag från mellersta USA, träffar en kväll Tinker Grey på en jazzklubb. Efter denna natt blir de tre av dem oskiljaktiga och går på allt tillsammans. Jazz, fester, galna upptåg ja allt det där upplever de tre vännerna tillsammans. Men så på vägen hem från en fest åker bilen de tre vännerna färdas i av vägen och Eve skadas svårt. Detta blir början på slutet för de tre vännerna.
Olyckan förde Eve och Tinket närmare varandra men längre ifrån Katey vars liv har börjat återgå till sin rytm innan Tinker trädde in i hennes liv. Men kan Katey verkligen överge det nya livet hon har vant sig vid och kan hon lämna Tinket, och Eve?

Jag är verkligen glad att Katey är huvudpersonen då hon är den enda av de tre som jag tycker om. Eve går mig på nerverna och jag känner motvilja när det kommer till Tinker. Men då det tack och lov är en historia som fokuserar mest på Katey är allt bra. Från Brooklyn och jobba inne i storstaden, Katey må inte vara lika vacker och trafik-stoppande som Eve men hon har något annat, något som känns riktigt som ingen annan person i boken har. Detta får henne att stå ut från resten, på ett bra sätt ska jag tilllägga.

Tydligen så ska boken vara skriven i samma anda som F. Scott Fitzgerald, mest känd för Den store Gatsby. Om detta stämmer så kanske jag ska kolla in Gatsby för att se om den är lika bra som Artighetsreglerna.
Boken är välskriven med en vettig huvudperson med en realistisk historia som får mig att tycka om boken. Dock finns det bitar som jag inte riktigt förstår varför dem är där men det är inte tillräckligt av ett störmoment för att dra ner på mitt helhets intryck av boken.

Bokus | Adlibris

