poj 001

Jag gillar boken skapt precis som med sina två föregångare Den vita drottningen och Den röda drottningen har boken om en stark kvinna med en väldigt fängslande historia, men man måste ta allt man läser i boken med en nypa salt då det självklart finns bitar som är sanna och dokumenterade medans andra är helt av författarens fiktion. Men boken är väldigt spännande och jag gillar att allt som händer i boken är helt nytt material. För i Den röda drottningen som utspelar sig samtidigt som Den vita drottningen vävs historien samman vilket leder till att man ibland får läsa om samma sak, men från två olika sidor. Men då Den blå hertiginnan utspelar sig före händelserna i de två tidigare böcker blir det inte samma sak här.

Boken handlar om Jacquetta Saint-Pol, en medlem av familjen Luxemborg, som blir bortgift med John Lancaster, Hertigen av Bedford. Men hertigen är en vänlig man som inte försöker något med unga Jacquetta utan uppskattar henne för hennes synska förmågor. Genom äktenskapet gifter sig Jacquetta in i hovets innersta kretsar och blir sedermera den nya, unga franska drottningen Margareta av Anjous förtrogna. Efter bara två år dör John och Jacquetta gifter om sig med riddaren och en man som har varit med henne från början, Richard Woodville. Detta äktenskap gör att Jacquetta till en början förlorar sin plats vid hovet men hon får snart tillbaka den. Äktenskapet med Richard är lyckligt, men när Rosornas krig bryter ut ställs allt på sin ända. Både Jacquettas äskade make, äldsta son Anthony och hennes dotter Elizabeth make Sir John Grey kallas ut till kriget. Det blir många omgångar med oro och rädsla över att mista människorna hon håller närmast sitt hjärta. I slutet av boken tar hennes liv ännu en nu vändning tack vare hennes make och sons agerande mot Edward (IV).

Jag har en förkärlek för två typer av böcker, böcker som utspelar sig i historiska miljöer och dystopiska böcker. Den blå hertiginnan faller inom den första kategorin.
Till en början visste jag inte om jag skulle läsa boken då jag var säker på att den inte skulle kunna leva upp till Den vita drottningen och Den röda drottningen, men det lyckades boken faktiskt göra. Självklart finns det visa bitar som överträffar de två andra men sedan finns det andra som inte är lika bra som i dem andra böckerna. Men allt som allt ligger alla tre böckerna på samma nivå och jag kan inte välja vilken jag tycker bäst om även om jag drar lite mot Den vita drottningens början, Den röda drottningens mitt och slut samt Den blå hertiginnan samlande helhets intryck. Även om jag inte har mycket över för Gregorys böcker som utspelar sig under Henry VIII så äskar jag dessa tre böcker som utspelar sig under Rosornas krig. Detta kan ha något att göra med att denna bit av historien var helt ny mark för mig. Det finns två till böcker i serien, bara på engelska än så länge, The Kingmakers daughter och The White Princess. Den första boken har jag inte mycket över för men den andra som följer Elizabeth av York, Elizabeth Woodvilles dotter, verkar intressant.

Bokus | Adlibris

