En för alla, alla för en. Ja, alla känner nog till de tre musketörernas kända motto.
Många jag har stött på säger att det faktiskt är fyra musketörer, inte tre. Men dem har fel, ialla fall på sätt och vis.
Det finns fyra huvudpersoner, så att säga, som boken följer.
Athos, Pothos, Aramis och så bokens hjärta D’Artagnan. Men det är bara Athos, Pothos och Aramis som är musketörer, D’Artagnan vill bli en musketör men är inte det. Inte än i alla fall.

Förutom de fyra huvudpersonerna finns det deras fiender, Kardinalen och hans mystiska och charmerande spion Milady de Winter. Sedan har vi också drottningens sömmerska Constance Bonacieux  som blir D’Artagnans kärleks intresse.

Jag lånade boken då tv-serien The Musketeers (BBC producerad) precis hade slutat och jag ville inte riktigt lämna musketörernas värld riktigt än, även då jag vet att det kommer en andra säsong. Så jag lånade boken för att sätta mig in i orginal historien. Visst märkte jag att det skiljer sig ganska markant mellan boken och serien men det hade jag förväntat mig.

Jag fördrar serien helt klart men man kan inte komma ifrån att boken är orginalet. Stamcellen i allt som handlar om de tre musketörerna, en bok som förtjärnar sin plats som en klassiker. Författaren Alexandre Dumas har även skrivit en annan bok ni kanske känner igen, Greven av Monte Cristo.

Det var allt för denna gång.

X Caroline

