div

Ibland är det så att man får höra talas om en bok och bestämmer sig för att låna den trots att man inte vet ett dug vad den handlar om. Så var det för mig när jag bestämde mig för att ta mig an Fallen av Lauren Kate. Lauren Kate har jag stött på i Science Fiction bokhandelns nyhetstidning vilket fick mig att till slut trycka på den lilla knappen reservera.

Boken börjar bra om flickan Luce vars föräldrar skickar henne till en slags anstalt över sommaren då dem tror att hon har pyroman tendenser efter en incident på hennes skola som hon inte hade något att göra med. Lite orättvist. Så nu måste hon spendera ett par veckor av sin sommar på Sword & Cross school, vem döper egentligen en skola till det?
På skolan för man bära vilka kläder man vill men dem måste vara svarta, så mycket för valfriheten. Genast träffar Luce på den tuffa Arriane, men det blir Penn, den enda som inte är på skolan för dåligt uppförande utan för att hennes pappa är skolans trädgårdsmästare, som blir hennes förtrogna när det kommer till att hitta sanningen om Daniel. Vem är Daniel undrar ni, det är den snygge killen som Luce är förtjust i och som hon inte kan hjälpa att finna bekant. Men dem har aldrig träffats förut, eller har dem det? Här kommer Penn och hennes tillgång till skolans hemligstämplade dokument och filer. Men varje nu upptäckt skapar fler frågor än dem besvarar och det hela får Luce att tro att hon blir mer och mer galen. Hon är trots allt flickan som ser svarta skuggor.

Slutet är inte som jag trodde och får mig att undra lite hur det kommer gå med nästa bok Torment då Luce är skilld från resten av personerna vi ha fått lära känna i boken. Föutom dem jag har nämnt ovan har vi Cam, den charmiga killen som verkar väldigt förtjust i Luce, och den vackra Gabbe som Luce ser som en konkurant till Daniels hjärta. Men när sanningen kommer fram förstår Luce att hon var helt fel ute när det kommer till Daniel och Gabbe, Daniel är och har alltid varit menad för Luce. Bokstavligen talat.

Boken är inte läskig som visa envist vill klassificera den som men bok är däremot fascinerande. Även om mitten inte riktigt levde upp till början och slutet var inte det bästa så får boken mig att vilja läsa fortsättningen. Om det är för att boken allt igenom var så bra eller om jag bara vill se hur Lauren Kate har byggt upp handlingen är en sakfråga. Sedan vill jag också se hur hon spinner vidare på det hela falna änglarna aspekten.
Jag vill påminna att boken bara finns på engelska så om ni vill dyka in i Luces värld måste ni kunna förstå engelska.

Bokus | Adlibris

