div 001

Eldhärjad är Tamara McKinleys senaste bok. McKinley som har skrivit böckerna Den svarta opalen, Återkomsten och Gryningstimmen vilka alla tre är böcker jag tycker väldigt mycket om och har i min ägo. Så förhoppningarna var inte minst sagt höga på Eldhärjad och tyvärr lever boken inte upp till förväntningarna. Jag som är van vid att McKinleys böcker handlar om ett par personer i olika tidsåldrar vars liv desto längre in man kommer i historien desto mer blir deras liv sammanvävda. Detta är inte fallet när det kommer till Eldhärjad där all handling tar plats inom ett par veckor och rör sig runt en grupp människor. Boken berättas ur flera olika personers perspektiv vilket gör att för mig får jag inte riktigt grepp om alla personerna och olika små handlingar i historien. Man blir aldrig hellre färst vid någon av personerna då man enligt min mening aldrig får veta tillräckligt mycket om dem.
Jag som läsare vill kunna känna med och kunna förstå mig på åtminstone en av personerna i boken och detta misslyckas Eldhärjad med.

Det finns bara en person som får någorlunda egentid i boken och det är unge Danny som jag inte kunde bry mig mindre om. Om han bara hade varit en slags bakgrundsperson hade jag nog kunnat tycka om honom men inte som det är i nuläget. Jag vill allvarligt talat inte veta allt om denna lilla snorunge. Varför kunde inte Dannys tid i boken ges till hans mamma Rebecca som är en mycket mer intressant person och Rebeccas farmor som jag gärna hade velat se mera av.

Jag fick aldrig grepp om vad det var som orsakade bränderna, var det blixtarna som tydligen slog ner som galningar eller var det en pyroman som smyger omkring på den Australiska landsbygden och sätter fyr på olika objekt. Oavsätt vad så är elden som ett stort monster som inte kan stoppas förens till slutet då dem lyckas övervinna elden. Kul för dem. Jag känner förstås till de Australiska bränderna, man läser om dem hela tidningarna varje år. Men jag hade ändå velat se vad som orsakade branden i svart på vit.

Jag vet att McKinley har skrivit en hel bunt med böcker och det kan mycket väl vara så att Eldhärjad påminner mer om dessa andra böcker men det kan jag inte veta. Om detta är faktumet så vill kommer jag verkligen inte att läsa dem.

Bokus | Adlibris

