div 001

Boken är lite förvirrande med sina många tidshopp även om det står lite information som år och åldern på Henry & Claire. Detta blir dock bättre i den andra delen av boken vilket gör att man lättare kan blir engagerad i historien. Men vad handlar Tidsresenärens hustru nu om då?

Trots att de två av dem just har träffats så har Claire känt Henry sedan hon var 6 år och han besökte henne för första gången. Oroa er inte, det är inte så creepy som det låter. Henry är en tidsresenär, och en riktig gentleman, men han kan inte själv styra över det. Han vet aldrig när och var han kommer att dyka i tiden. Med tiden blir han och Claire allt bättre vänner men när Claire möter honom den dagen på biblioteket visste han inte vem hon är. Men anledningen är enkel, Henry har helt enkelt inte börjat resa tillbaka till Claire än och därför känner han inte henne men hon känner honom. Som ni nog kan förstå kan det bli lite jobbigt att dejta någon som ni vet allt om men han vet inget av det än eller något om er. Tillslut gifter dem sig om ni inte redan har listat ut det från titeln och mitten av andra delen handlar om att dem vill ha ett barn men är oroliga för att barnet ska vara en tidsresenär som sin pappa och visst får dem bekräftelse för sin oro men mer om det tänker jag inte gå in på nu. Men jag gillar Henry, jag gillar Claire och jag gillar Alba, håll ögonen öppna efter henne. Jag gillar faktiskt Alba så mycket i boken att jag har börjat tycka om själva namnet Alba också (Alba används mest i spansktalande länder).

Jag gillar boken, men jag håller inte riktigt med det som står på baksidan. Magisk, oförglömlig, rolig och djupt rörande. Magisk är den inte alls, det roliga måste ha gått över huvudet på mig och det djupt rörande undrar jag verkligen vad det är någonstans. Men historien är oförglömlig troligtvis för att historien är så egen. Boken försvinner inte i ett hav av liknande böcker utan står själv och på så sätt sticker den ut.

Jag som har sett film versionen av boken med Rachel McAdams måste säga att jag föredrar filmen framför boken för ovanlighetens skull. Kanske för att vanligtvis förändrar filmen så mycket eller bara förstör men i denna film blir det lättare att följa historien även då den fortfarande hoppar fram och tillbaka genom tid och rum.

Bokus (engelska) | Adlibris

