Tags

divJag stiftade först bekantskap med Beautiful Creatures förra året tack vare Emmy Rossum. Då själva idén lät väldigt intressant var jag säker på att boken inte skulle vara något för mig. Men så förra veckan lånade jag boken på biblioteket för att se om mina förmaningar var riktiga. Då jag inte hade några större förhoppningar om boken visste jag att jag inte skulle förlora något utom tiden det skulle ta att läsa boken. Jag fick rätt i att jag inte förlorande något på att läsa Beautiful Creatures, jag vann något på det. Jag upptäckte att även om boken är berättas ur jag-perspektiv av Ethan Wate var det något med boken redan på dem första sidorna som gjorde mig intresserad. Vanligtvis är jag inte förtjust i böcker som navigeras av en manlig karaktär, en bok som däremot navigeras av både en manlig och kvinnlig karaktär är en helt annan sak, men det är något med Ethan som gör att jag tycker om honom.

I början går det lite trögt men så tar boken fart. Sådan fart att man inte vill släppa ifrån sig den för när man får veta sanningen om Lena Duchannes då blir det riktigt spännande. Jag tycker om henne och hennes personlighet, hur hon är mot de blonda, spray bruna southern belles vilka jag tycker inte verkar särskilt söta. Jag menar spray bruna? Får dem inte tillräcklig mycket sol där nere i södern eller vad?! Dessutom verkar dem vara ljusblonda vilket tillsammans med fejk brunan ser super skumt ut, i alla fall som jag förställer det.

Lena är en besvärjande liksom hela hennes familj är. Dem är typ som häxor med varsin unik magisk förmåga. Men den stora grejen att till skillnad från andra besvärjare får medlemmarna i familjen Duchannes (älskar namnet) inte själva bestämma om dem vill från resten av sitt liv till höra de mörka eller de ljusa. Men på en Duchannes sextonde födelsedag väljs ödet åt dem tack vare en slags förbannelse som Genevieve Duchannes råkade sätta igång under det Amerikanska inbördes kriget.

Några sista saker nu:
*Alla kvinnor i familjen bär efternamnet Duchannes
*Ethan har någon sorts förmåga som låter honom ha telepatiska samtal med Lena och typ se vad som har hänt i det förflutna men är ändå en dödlig. Totalt onödigt enligt mig.
*En mystisk person vars namn man undviker att nämna är ute efter Lena ,vilket kan ha något att göra med att hon är en Neutral, den ovanligaste sorten av besvärjare.
*Nu är jag riktigt sugen på bok numero 2

Det finns ytterligare tre böcker i serien om Lena och Ethan av Kami Garcia och Margaret Stohl. Tre är hittills översatta till svenska. Så läs dem nu *ler som en försäljare på tv-shop*

Bokus | Adlibris

