Om jag säger Pygmalion så kommer i princip alla att se ut som levande frågetecken. Men om jag istället säger My Fair Lady så ser jag glimten av igenkännande i ögonen. Oavsätt om man tänker på musikalen eller filmen med Audrey hepburn så har nog en hel del därute på ett eller annat sätt snubblat in på My Fair Lady. My Fair Lady musikalen är baserad på Bernard Shaws Pygmalion.

Man märker att även om det är en bok man läser så är det i grund och botten ett teater manus. Det står såväl vem som säger vad som hur de reagerar, det står faktist det.
Boken är sedan idelad i olika akter, inget skriker väl mer teater än aktindelning?
Ibörjan av boken står personerna i boken. Såväl Eliza Doolittle som Professor Henry Higgins är med. Sedan finns det också En man i folkhopen och Den ironiske mannen. Frågan är om dessa två personer spelar en större roll i historien är jag först trodde eller om Shaw bara ville fylla ut persongalleriet.

Boken är charmig och rolig. Skulle jag någonsin sätta upp Pygmalion så skulle jag använda just denna utgåvan av boken till det. För ett bättre manus kan man inte leta efter.

X Caroline

