pi 002

En dramatisk och gripande underhållningsroman mot bakgrund av den tidens sociala orättvisor och kvinnoförtryck. Så står det på baksidan av Frihetens pris och det beskriver bokens handling i sin helhet. Lägg till personerna och ni har allting.

Men nu vill ni kanske veta lite mer om själva boken? Då ska jag berätta:
I London 1849 går ingen säker från Koleran, inte ens de rika. Därför bestämmer sig parlament ledamoten Sir Charles Cooper att sända iväg sin yngsta dotter, 17-åriga Harriet, till sina släktingar på landet. Det blir ett trevligt avbrott för Harriet, att kunna gå till sängs och kunna somna utan att veta att hennes far kan komma instörtande. När hon sedan som hastigast tvingas återvända till London upptäcker hon att hennes äldre syster Mary har dött av sjukdomen. Med Marys bortgång försvinner Harriet enda skydd mot fadern. Detta gör att Harriet bestämmer sig för att, precis som sin älskade kusin Edward, flytta till Nya Zeeland för att komma undan. Men kommer verkligen ett hav kunna stoppa hennes far från att följa efter henne och tvinga tillbaka henne till London?

Jag tror inte att det finns någon person därute som kan tycka om Harriets pappa, han har väldigt mörka hemligheter som skulle ödelägga hela hans liv och karriär om det kom ut om ni förstår vad jag menar.

Jag kunde inte hjälpa att önska att Harrit skulle gifta sig med sin kusin Edward. Dem skulle bli ett så perfekt par. Tycker i alla fall jag, men tydligen gör inte författaren Barbara Ewing det. För om hon gjorde det så skulle hon inte ha låtit boken sluta som den gjorde. *Ger boken en arg blick*

En besynnerlig sak med boken är att Harriets utseende aldrig nämns, bara att hon är en vacker ung kvinna. Hur ska jag kunna visualisera henne utan att veta hur hon ser ut? Jag behöver faktiskt det grundläggande faktan, som hår och ögonfärg. Kunde Ewing inte ha tagit sig lite tid att skriva in det i historien? Lite sur blir allt på henne.

