pj
Jag har aldrig sett filmen The nighmare before christmas men har hört mycket om den. Speciellt om den ikoniska Jack Skeleton och vem har missat låten “This is Halloween”. Så jag tyckte att det var dags att äntligen kliva in i Jack Skeletons värld.
Nej, jag har inte sett filmen och planerar inte att göra det heller. Men däremot har jag läst manga versionen. Den bara stod där på hyllan på biblioteket och jag lånade den direkt. Även om personerna nkan prata eller sjunga så är historien där, svart på vitt. Bokstavligen svart på vitt.
I princip alla mangas är i svart och vitt. Det är helt enkelt billigast att trycka dem på detta sätt.

Efter att ha läst klart så kan jag mycket väl förstå att folk är så förtjusta i historien, Jack Skeleton är ett väldigt charmigt skellet (inte för att jag har träffat så många av dem). I grund och botten handlar det om att Jack Skelleton, The pumpkin king, styr över staden Halloween. Men han är ledsen och så trött på sin helgdag och när han under en promenad råkar hamna i Julstaden förändras allt. Jack upplever glädjen med julen och denna känsla tar har tillbaka med sig hem. Där bestämmer han sig för att i år är det Halloween stadens tur och fiksa julen. Därför kidnappar han tomten för att själv kunna ta över rollen. Den enda som ser vansinnet med det hela är trasdockan Sally.

X Caroline

Bokus | Adlibris

