pl 006

Än en gång drogs jag till en bok på grund av omslaget. Det är något mystiskt över omslaget till Mörk ängel som lockade mig att börja läsa den.

Karou är en konststudent i Prag. Hon är som alla andra förutom det faktum att hon har naturligt blått hår. Och springer ärranden till en skum snubbe som har en massa djur-mänisko varelse vänner. Som handlar med köper olika sorters tänder, usch.
När hon träffar på Akiva på en bakgata gör hon allt för at komma undan honom, lite vett hon att han själv är förföljd. Akiva kommer från en annan värld, och han kan inte hjälpa att känna sig dragen till Karou. Det måste vara ödet, eller så har han blivit förblindad av det blåa håret och vill veta om det faktiskt är naturligt. Det kunde vara vilket som.
Sedan händer en massa med dem som jag inte riktigt orkar skriva om, dem blir vänner och deras känslor djupnar för varandra. Akiva hjälper Karou försöka hitta vem hon egentligen är osv.
Till slut leder efterforskningarna till att Akiva får en slags flashback och genast uppenbarar sig allt. Magiskt!

Biten med Madrigal är väldigt förvirrande, vilket kan bero på tillbaka blickarna som helt plötsligt dyker upp utan förvarning. Sedan förstår man att bitarna med Madrigal är tillbaka blickar, och sedan vad Madrigal har med Karou att göra. Men det är jobbigt till en börjar då det är lite som en deja vu upplevelse i och med att väldigt liknande saker händer i bitarna med Madrigal som med dem med Karou.
Visst boken har en mystisk känsla, men jag känner mig inte helt övertygad om bokens koncept. Man förstår direkt att det finns en grundidé, en genomtänkt tanke bakom historien. Men visa bitar blir bara så jobbiga för en läsare att ta till sig.
Jag må inte direkt känna med Karou men jag ogillar henne inte heller. Min relation till henne är neutral. Första biten av boken tycker jag bäst om, sedan går den lite utför. Lite grann som om författaren satt och skrev just den sista biten mitt i natten och allt hon ville var att gå och lägga sig. För sista delen stretar lite väl mycket. Sorligt nog så siktar boken mot en ribba den inte riktigt kan komma över.

Mörk ängel är första boken om Karou och den enda hittills som är översatt till svenska. Det finns två till böcker i serien, Days of blood and starlight och Dreams of gods and monsters.

Bokus | Adlibris

