Nu för tiden verkar alla ge ut en biografi. Men jag ska nu vända blicken mot de biografier som intresserar mig. De historiska biografierna, helst dem om kvinnliga öden. Allt började med böcker av Jennifer Worth om barnmorskorna i East End på 1950-talet och sedan har hjulen försatt att rulla. Jag har läst om Madame de Pompadour, hovälskarina till franske kungen Louis XV, Anne Boleyn, Henrik VIII andra hustru och mor till Elizabeth I samt om Mary I, dotter till Henry VIII och Katherine av Aragonien, den första drottningen av helt själv sitta på tronen och styra England.
Härom dan läste jag om Jung Changs bok om den sista kejsarinnan av Kina Cixi som jag kommer försöka läsa inom en snar framtid. Jag är även i nuläget på jakt efter en bok Hürrem Sultan, frun till en av det ottomanska rikets största ledare Suleman.
Men nu ska jag berätta om två historiska biografier som båda följer varsin färgstark familj, den ena handlar om familjen Borgia och den andra om systrarna Mitford.

Borgia
Man märker avsaknaden av kvinnlig närvaro i historien. Visst har vi kvinnor alltid funnits men historien är skriven av män. Väldigt få kvinnor har överlevt till vår tid, men till stor del saknas dem precis som den vanliga människan. Anledningen? Deras historien var inte tillräckligt intressanta att dokumentera. Man märker detta när det kommer till Borgia familjen. Mycket handlar om Alexander VI (rodrigo Borgia), troligtvis för att han var en påve. Men mycket i boken handlar även om hans son Cesare. Sedan har vi Cesares bror Juan. Men en stor saknad av Lucrezia Borgia, den i Borgia familjen som intresserar mig. Hon nämns kort i boken för att sedan ha två kapitlen i slutet. Dessa handlar om hennes sista tid i livet. Att hon finns på slutet är troligtvis det att hon är den enda som fortfarande lever av Borgia syskonen och det var för tidigt att skriva slutklämmen.
Visst är det bra att veta sanningen bakom alla myter, i fallet Borgia föredrar jag nog populärkulturens Borgia familj.

De besynerliga systrarna Mitford
Ah de besynnerliga systrarna Mitford. Boken jag praktist taget snubblade över på bibblan och tog hem för att läsa. Boken är väldigt intressant, det går inte att förneka. Visst kan det ha något att göra med systrarnas väldigt intressanta historier men som jag själv vet kan en intressant historia förstöras av författaren. Men lyckligtvis är det inte så i detta fall. Cecilia Hagen målar elegant upp de sex systrarnas mycket färgstarka livsöden. Den redan fascinerande texten höjs ytterligare med det många bilder som finns i boken. Bilderna ger fina illustrationer och gör boken ännu lättare att ta till sig. Någon i den äldre generationen kanske tycker att namnet Mitford låter bekant? Det beror på att Nancy Mitford, den äldsta systern, är en välkänd författare vars mest kända bok är Kärlek i kallt klimat. Boken är inspirerad av händelser i hennes eget liv.
Man kan knappast säga att Mitford systrarna hade lyckliga livsöden, men däremot är dem väldigt excentriska.
Boken är väldigt intressant och råkar ni stötta på den, så låna och läs den. Den är bara lite över 200 sidor tjock (pocket versionen) och innehåller många fina bilder.

Här har vi två bra exempel på att ibland överträffar verkligheten fiktionen, men oftast är det tvärt om. Oavsett vad man tycker så borde man veta sanningen. Sedan kan man välja vilken sida man föredrar.

X Caroline

