pl 008
Jag har under lång tid hört talats om The Mortal Instruments, speciellt sedan filmen hade premiär men det tog ändå närmare ett år från att jag skrev upp första boken i serien, Stad av skuggor, på min läslista till det att jag faktiskt läste boken. Jag vet inte riktigt vad jag hade för förväntningar på boken, men vilka dem än var så blev dem inte glada.

När Clary och hennes vän Simon är på klubben Pandemonium (hallå där Delirium) blir Clary vittne till att tre ungdomar med märkliga tatueringar lurar in en kille i ett bakre utrymme och dödar honom. Detta gör att Clarys liv tar en ny vändning. Dagen efter sina upplevelser blir hennes mamma attackerad och bortförd, och Clary är på väg att också strykas med. Men så kommer Jace, en av de tre ungdomarna, till hennes räddning. Jace berättar att han och de andra två är skuggjägare och personen på klubben var en ondskeful varelse som det det är meningen att skuggjägare ska döda. Jace tar med sig Clary till Skuggjägarnas högkvarter i staden. Där finns två andra skuggjägare i Clarys ålder, Alec och hans syster Isabelle, vars skönhet fullständigt förtrollar Simon. Alla Clary känner verkar dölja något, även Luke,vän till hennes mamma och en av Clarys förtroligare. Det är en värld med vampyrer och varulvar, med faror som lurar överallt. Därför Clary och hennes vänner måste hitta Ängelns bägare innan Valentine och mörkret gör det.

Clary får mig två olika humör, likgiltig och irriterad. Jag stör mig bara så himla mycket på henne och därför bryr mig inte ett dugg om vad som händer med henne. Jag bryr mig om hennes ”vänner”, men inte om henne. Det är inte bra då hon är huvudpersoner allt i princip roterar runt henne. Jag är säker på att om jag tyckte bättre om Clary så skulle jag tycka bättre om hela boken. Men jag blev helt enkelt inte engagerad. Min favorit är Isabelle (vilken överraskning), men även Clarys mänskliga vän Simon. Dem är mitt OTP i boken. Även om dem inte blir tillsammans, Isabelle visar Simon samma förtjusning som hon skulle göra med ett par gamla strumpor. Men jag tänker inte läsa de efterföljande böckerna bara för att se om dem faktiskt blir tillsammans. Det är därför man har internet. Den stora, stygga vargen i boken är Valentine (som jag först trodde var en flicka när jag läste namnet. Kom igen vem döper en pojke till Valentine?). Han råkar ha en koppling till Clary och är utan konkurrens den mest irriterande personen i hela boken. Jag avskyr honom faktiskt ännu mer än Clary själv. Bokserien heter The Mortal Instruments och Stad av aska är första boken. Den följs av Stad av aska och Stad av glas. Sedan finns det tre till böcker i serien som inte har blivit översatta till svenska än, City of fallen Angels, City of Lost souls and City of Heavenly Fire. Serien var först tänkt att avslutas med Stad av glas. Men sedan skrev Clare tre böcker till så i nuläget finns det sex The Mortal Instrument böcker.

Bokus | Adlibris

