pl 008

Andra boken om Harper Connelly som kan hitta de döda, och veta hur de dog.
Harper är ”studie” material i en kurs om öppna sinnen när hon på en demonstration på en kyrkogård upptäcker resterna av en ung flicka. Flickan visar sig vara Tabitha Morgensen. En 11-årig flicka som försvann för 2 år sedan. Som om inte det är illa så blev Harper anställd av Mortensen familjen 2 år tidigare för att hitta deras dotter och misslyckades. Detta är något pressen gärna vill lägga näsan i.
Vid besöket hos flickans familj verkar det svårt att tro att det kunde ha varit någon av dem som har gjort dådet. Men bakom fasaden kan allt döljas.
Med en sörjande familj och pressen som bara väntar på att något ska gå fel kan man tycka att livet inte kan bli svårare. Men precis det blir det. Dr. Clive Nunley, professorn som leder klassen om öppna sinnen hittas liggande i den uppgrävda graven med huvudet inslaget. Kan det vara samma gärningsman som ville tysta vad än Nunley visste. Eller råkade professorn bara befinna sig på fel plats vid fel tillfälle?

Jag måste säga att Grave Suprise är lättar än Grave Sight. Det känns som om det finns mer tyngd i Grave Sight än i Grave Suprise. Jag kan inte riktigt sätta fingret på varför men det bara känns så. Men tror nu inte att detta gör boken sämre eller mindre underhållande. För det är den, det är bara det att jag inte riktigt känner att allt Harris vill berätta får plats på de drygt 300 sidorna. Kanske 50 sidor extra skulle ge boken lite mer fyllnad. Historien har ett bra upplägg och bra karaktärer men slutet känns lite fram hastat. Visst man får med det viktigaste om mördaren, som vem och hur dem gjorde det. Men jag upplevde det inte som om jag fick reda på riktigt varför personen i fråga gjorde det den gjorde. Den biten är ganska blurrig och om boken hade haft de extra 50 sidorna så kanske den biten hade kunnat klarna upp. Jag antar att det är samma förövare som dödade Tabitha som Dr Nunley, men detta enligt vad jag kunde uppfatta det som aldrig bekräftas på svart och vitt.

Om du tänker börja läsa om Harper kanske du ska börja med Grave Suprise. För man får förklaringen till hennes förmågor i början av boken, och då som har nämnt tidigare så är boken lite lättare att ta till sig är dess föregångare Grave Sight. Speciellt om du är lite känslig.
Böckerna om Harper Connelly finns bara på engelska. Men då det inte precis förekommer några alltför konstiga ord tror jag att de flesta kan läsa boken utan problem.

Bokus | Adlibris

