Tags

pl 012Ingen kan röra vid Juliette. Om dem gör det så dör dem, ingen vet varför. Det är därför hon har suttit inspärrad på ett instution i flera år. Så en dag får hon en cell kamrat, Adam. I och med detta förändras allt. Plötsligt uppmärksammas hon av chefen som vill använda henne som ett dödligt vapen. Men Juliette har egna planer, och tillsammans med Adam bestämmer dem sig för att fly. Adam väcker något till liv inom henne hon inte visste hon hade. En styrka, stark nog att kunna slå tillbaka och stå för vad hon tror på. Hon reda på att det kan finnas flera som hon, personer med oförklarliga förmågor. Men kommer dem kunna förklara för henne varför hon har blivit begåvad med dödens beröring.

I början är boken skriven som en dagbok, med lite överstrykningar här och där. Jag kunde inte hjälpa att tänka att om hela boken är skriven så här så kommer jag att tröttna på den. För det gjorde hela boken seg. Men det varade bara i några kapitel för att sedan skrivas ur Juliettes perspektiv. Genast blev boken så mycket bättre, jag kunde lättare ta till mig den. Boken berättas hela tiden ur Jag form, vilket fungerar bra med handlingen. Det visar att allt rör sig om Juliette. Hon är den enda riktigt viktiga personen i boken.
När dagboksformen tar slut så blir boken ett upphov till ”bara några sidor till” symtomet.
Ungefär halvvägs in så känner jag att visst boken är bra men jag nöjer mig nog med att bara läsa denna och inte fortsätta. Men sen kom jag till slutet där det är lite X-Men känsla över det hela (ja jag älskar superhjältar, speciellt Marvels), vilket fick mig att genast vilja läsa fortsättningen. För jag vill verkligen läsa mer om dem andra personerna som är där, som är som Juliette.
Boken är på ungefär 300 sidor och är väldigt lätt att läsa igenom, eller när man väl har kommit ut ur dagboks stadiet så är den det.

Det finns sammanlagt tre böcker i serien, Rör mig inte!, Rädda mig inte!  samt  Sätt mig i brand!
Rör mig inte! är författaren Tahereh Mafis debutroman. Jag hoppas att få se mer av henne och vad hon kan skapa i framtiden.

Bokus | Adlibris

