pl 005

Jamilet föds och växer upp i en liten by i Mexico. Hon är en mycket vackert flicka, men ödet har haft roligt med henne. Hon har ett hemskt födelse märke som sträcker sig från axlarna ner till knäna. De boende i byn tror att Jamilet är besatt av djävulen och är allmänt elaka mot henne. När hennes mamma dör bestämmer sig Jamilet att smuggla sig själv in i USA för att det kanske kan finnas ett botemedel. Hennes moster bor där så hon har i alla fall någonstans att bo. Snart får hon ett jobb med sina falska papper, på ett mentalsjukhus i staden. Där blir hon den personliga uppassaren till Señor Peregrino. Han är en väldigt udda och gåtful gammal man som först gör livet svårt för Jamilet. Men efter ett tag börjar han berätta för Jamilet som sin historia, när han gjorde sin pilgrimsfärd till det legendariska Santiago de Compostela. Det är en medryckare historia om tro, kärlek och svek.

Jag föredrar bitarna som rör Jamilet i nutiden(?) mer än dem som handlar om Señor i då tiden. När det kommer tid vilken tid boken utspelar sig är jag lite förvirrard. Jag tror att den utspelar sig på 2000-talet men jag är inte helt säkert då inga år nämns.
Bitarna om Jamilets liv berör mig på ett sätt Señors inte gör. Det är inget fel på Señors historia, en annan dag kanske jag hade uppskattat dem mer men i nuläget är det som det är. Poetiskt va.
Jag hade visa aningar om vem Jenny, en av personerna i Señors berättlse, kunde vara, och jag fick rätt. Mästerdetektiven Caroline till er tjänst.

Nu ska jag se hur kommentarerna på bak sida av boken stämmer med mina upplevelser:
”…den här boken är verkligen en härlig roman” – Bok & Co, Lerum.
Jag håller med till 85% där, Bok & Co. Boken är härlig.
”Osentimental, men full av själ” – Kirkus Reviews, ni tog orden ur munnen på mig där Kirkus. Men det stämmer faktiskt boken blir aldrig sentimental. Den är väldigt rak på sak för att vara en bok om en ung flickas lidande och utanförskap.

Har just nu Drömhjärta av författaren Cecilia Samartin som ligger och väntar på att bli läst. Upptäckte igår att det finns en fortsättning, La Peregrina. Yey!
Den skrivs direkt upp min väldigt lång lista över böcker att läsa.

Bokus | Adlibris

