Tags

Jag hade rätt, jag tycker mer om Scarlet än Cinder. Det är inte så att jag inte tyckte om Cinder, utan att Scarlet är en historia som passar mig bättre.

Scarlets mormor har blivit kidnappad, men ingen bryr sig om det då folk tycker att mormor är en tossig gammal gumma. Men så träffar hon den mystiska Wolf på baren där hon arbetar. Efter en massa fram och tillbaka slår de båda till slut följe på jakten efter Scarlets mormor.
Samtidigt i Nya Beijing bryter cyborgen Cinder sig ut ur fängelset och även hon slår följe, i sitt fall med Kapten (Kadett) Carswell Thorne som har stulit ett skepp från den Amerikanska regeringen. Detta skepp använder dem till att flyga mot Frankrike i jakt på Scarlets mormor som kan ha svaren till Cinders brännande frågor. Men de två av dem har även sällskap av Cinders gamla vän Iko vars identitets kort Cinder har tagit med sig i ett hopp att kunna åter uppliva sin vän. Vilket hon på sätt och vis gör, typ.
Som ni kanske kan redan har lista ut så korsars deras vägar med varandra. Men det händer inte förens i slutet av boken så se inte fram emot en massa Scarlet x Cinder bonding. Men det kanske händer i Cress.

Jag tyckte om Cinder och Scarlet är snäppet bättre. Kanske för att boktiden är uppdelad mellan de två av dem och därmed får jag en lagom dos av Cinder. Eller så kan det vara att såväl Cinder och Scarlet är väldigt mycket kick-ass i boken. Även när det kommer till personligheterna så tycker jag bättre om Scarlet, varför är jag inte helt säker på i detta fallet. Jag menar, jag tycker bättre om Askungen än Rödluvan.
Meyer lyckas än en gång skriva en underbar bok som fungerar som både appetizer för kommande bok samtidigt som boken är en hel tre rätters middag i sin egen rätt. Oftast lyckas författare bara med det ena eller det andra, men i Meyers fall klarar hon av båda gallant.

Nästa bok är Cress. Cress finns för närvarande bara på engelska men jag skulle gissa på att det kommer en svensk översättning någon gång i år. Cress handlar om Rapunsel (typ), men jag antar att både Cinder och Scarlet får tillräckligt mycket plats i boken. Jag bara gissar här. Den kan också utspela sig i rymden då i slutet av Scarlet åker dem iväg i ett rymndskepp. *mot galaxen och vidare*

Bokus (engelska) | Adlibris (engelska)

