Wings
Jag har nu läst de fyra böckerna som ingår i serien Wings av Aprilynne Pike och ska nu göra en liten mini recension av varje bok. Nu börjar vi med lite snabb fakta:
* Det finns fyra olika sorters Faerie Vår, Sommar, Höst och Vinter. Vinter faeries är mäktigast och ovanligaste sorten medans Vår faeries är mist mäktiga och vanligast.
* Laurel upptäcker att hon är en Faerie
That’s it! Nu börjar vi med böcker:

Wings är första boken i Wings serien (ni behöver inte ge mig den där blicken, jag vet att ni redan har listat ut det.) Som det bör sig med första boken så introduceras vi med karaktärerna som vi kommer att ge oss ut på en resa med. Det är huvudpersonen Laurel som nyss har börjat en ny, mörk skola i Kalifornien, hennes nya *hm* vän David som är ett ursnyggt supergeni, Davids vän Chelsea som senare blir Laurels förtrogne samt faerien Tamani (som min hjärna hela tiden säger heter tamarin.)
Laurel är en helt vanlig tjej som upptäcker att hon inte alls är vanlig, wow har aldrig stött på det upplägget förut. När enorma blommor helt plötsligt växer ut ur ryggen på henne kastas hon huvudstuppa rätt in i en annan värld. Samtidigt måste hon dölja sina växande ryggblomster för de vanliga dödliga.
Inget riktigt händer i första boken mer än introduceringen av personerna och platserna där serien utspelar sig. Wings är lite som en rabatt framför ett hus (ser ni vad jag gjorde där?), det finns där men det gör ingen större påverkan på själva huset.

Spells är bok #2. Spells är faktist min favorit av de fyra böckerna, troligtvis för att man får upptäcka och lära känna Avalon, den magisak rike där faeries bor.
Ett år har gått sedan Wings och Laurel ska i åtta veckor gå på skolan i Avalon för att lära sig tygla sina krafter och lära sig nyttiga faerie saker. På skolan finns det Katya, ytterligare en höstfaerie. En sak med Katya förvirrar mig. I Spells verkar hon och Laurel inte komma överens men i Destined så är dem typ bästaste vänner.
Jag gillar första delen som utspelar sig i Avalon men sedan blir det samma tråkiga sak som med Wings i människovärlden.

Illusions/Wild kunnde lika gärna ha kunnat kallas för Destined part 1, för det är allt Illusions är. För de två sista böckerna delar samma handling, det som händer på sista sidan i Illusions tas vid på första sidan på Dewstined och går därmed mot strömmen. För mellan Wings och Spell var det ett hopp på ett år, och samma sak mellan Spells och Illusions. Jag tycker inte om dessa ett-års hopp. För tydligen händer det en massa under denna tiden som inte finns emd i böckerna men som skulle göra dem så mycket mer intressanta.
Allt ni behöver veta är att Tamani kommer som en utbyttes student till människo skolan och hamnar i bråk med David om Laurel. Sedan finns det utbytesstudenten Yuki från Japan som troligtvis inte är mänsklig, då hennes “förmyndare” är trolldräparen Klea.

Sista och avslutande boken i serien som faktiskt inte är så tokig. Boken, inte serien. Allt når sitt slut i boken (inte chockande då det är sista boken i serien.)
Då jag inte kan säga något om handlingen då handlingen i princip är en stor spoiler så kommer här några små o-spoiliga punkter:
* Drottningen är en riktig bitch och hon borde avsättas och söta vinter fearien Yasmine borde ta tronen
* Jag ogillar verkligen Samarin/ Laurel shippet. Kommer alltid vara en David/Lauren shipper
* Varför Pike, Varför?! (min känsla för händelse förloppet i boken)
* på plussidan utspelar sig största delen av handlingen i Avalon vilket jag gillar. Hela boken serien borde utspela sig där med lite grann människo värld vid sidan. Typ Avalon ft. människovärlden.

Ursäkta så mycket för mitt pladder men det är en väldigt svår bokserie att prata om utan att råka spoila något. Som ni som faktist har läst igenom allt här ovanför kan lista ut så kommer Wingsböckerna inte i närheten av mina bok topplista. Visst finns det ljusglimtar (Avalon) men de är för få. Jag har läst serien en gång och det räcker gott för mig.

X Caroline

Wings
Bokus | Adlibris

Spells
Bokus | Adlibris

Illusions/Wild
Bokus | Adlibris

Destined
Bokus | Adlibris

 

